Aftenpostens «Dear Mark» nominert til internasjonal pris

Og Hans-Petter Nygaard-Hansen svelger en kamel og gratulerer med nominasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I september i fjor tok norske medier til motmæle etter at Facebook gjentatte ganger slettet medlemmenes innlegg med bildet av napalmjenta Kim Phuc. Fotografert av Nick Ut. Lengst gikk Aftenposten som tapetserte saken over hele forsiden og plasserte F-en fra Facebook-logoen der Aftenpostens A til vanlig står. Samtidig skrev sjefredaktør Espen Egil Hansen et «brev» til Mark Zuckerberg hvor han nektet å etterkomme kravene om å slette en post. 

LES OGSÅ: Fredag har Aftenpostens morgenutgave Facebooks logo

Nå kan Aftenposten vinne pris for kampanjen, selv om Espen Egil Hansen mener det ikke er en kampanje. Dear Mark er nominert til INMA Global Media Awards i klassen beste bruk av sosiale medier.  

– Jeg skrev jo bare et brev. Jeg ble opprørt der og da. Og så tok det av, også i sosiale medier. Det kan være at noen av konkurrentene har planlagt sine kampanjer lenge og gjort det gjennomført. Det har nok ikke vi. 

Aftenposten konkurrerer mot den svenske avisen Expressen og det amerikanske TV-nettverket NBC.

Her finner du Journalistens dekning av norske mediers kamp mot Facebooks sensur.

– Jeg har et veldig avslappet forhold til det hele, men veldig hyggelig 

Harselerte

Hans-Petter Nygård-Hansen er blant dem som har harselert med Aftenpostens henvendelse til Facebook-sjef Mark Zuckerberg. Han lagde sin egen vri på den da Espen Egil Hansen argumenterte mot å stramme inn reglene for telefonsalg.

– Det var forholdsvis pompøst, sier han om Aftenpostens brev. - Men til tross for at jeg opplevde det pompøst og selvforherligende måtte det kanskje til. Det markerte starten på et Facebook som forstod alvoret og tok ansvaret for hva de publiserte og sensurerte. Det skal Espen ha honnør for, sier han.

Ironisk nok var det nettopp Facebook som måtte til for å gi Aftenposten den globale synligheten. Men nå med egen person som har ansvaret for videoinnholdet som produseres for Facebook må nettsamfunnet anse seg selv som medieselskap, mener Nygård-Hansen. 

– Jeg svelger den kamelen, sier han.

20 kategorier

– Det kan hende det kom ut pompøst, det var kanskje videoen, men det lever jeg fint med. Bra han spiser noen kameler av og til, da går han i hvert fall ikke sulten til sengs, sier Aftenposten-Hansen. 

Der er ikke mindre enn 20 kategorier medier fra hele verden kan konkurrere i. Og i hver kategori er det to klasser. En lokal og en nasjonal/global. Aftenposten er også nominert i klassen for best bruk av dataanalyser for «Aftenposten Subscription Purchase Prediction».

Moderskipet Schibsted Norge er til gjengjeld nominert i kategoriene «beste ide for å oppmuntre til lesing og engasjement på papir» og «beste ide for å øke digitallesing og engasjement».

Den siste er Bergens Tidende også nominert for BT Junior.

Powered by Labrador CMS