Fallende lesertall for Ipad-avis
Nye tall viser at The Daily mister lesere.
Hvor mange lesere har egentlig Ipad-avisen The Daily, som selskapene Apple og News Corp. står bak?
Det spørsmålet ønsket Nieman Journalism Lab å finne ut. Prosjektet, som er en stiftelse underlagt universitetet Harvard, har tatt mål av seg til å finne løsningen på hvordan kvalitetsjournalistikk kan blomstre i internettalderen.
Deling på Twitter
Å svare på hvor mange lesere The Daily har er imidlertid vanskelig ettersom avisen selv ikke deler slik informasjon. Niemanlab valgte derfor å undersøke hvor mange artikler som deles fra avisen til Twitter. Dette er informasjon som er åpent tilgjengelig.
Forfatteren bak saken på Niemanlabs nettsted, Joshua Benton, skriver at The Daily taper lesere. En graf som viser ti dagers glidende gjennomsnitt for antall delte artikler på Twitter siden lansering 2. februar, demonstrerer en trinnvis utvikling.
Fallende tendens
Grafen åpner med en topp før antallet faller jevnt frem til 26. februar. På dette tidspunktet slipper The Daily en ny versjon som løser problemer med treghet i appen.
Deretter omtaler nettstedet grafen som et «platå» som holder seg stabilt frem til 21. mars. Da avsluttes den gratis prøveperioden, og The Daily innfører en pris på 5,50 kroner (99 cent) i uken.
Synker
Niemanlab tar forbehold om at tallene måler antallet artikler delt på Twitter, og ikke antallet lesere på The Daily. Nettsstedet konkluderer likevel med at gir en sterk indikasjon på at Ipad-avisen taper terreng.