TV 2 satser på ny kanal
Fra høsten lanserer TV 2 nok en nyhetskanal og da må flere mennesker ansettes.
Det begynte med TV 2 Nyhetskanalen på nyåret 2007, så kom varselet om at TV 2 vil lansere en egen nyhetskanal for sportsnyheter. Nå lanseres TV 2 Økonomikanalen rundt månedsskiftet august-september. I første omgang kommer ikke kanalen til å gå på lufta, men på nett, forteller nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther.
Journalisten fortalte allerede i oktober i fjor om TV 2s planer om en egen kanal om økonominyheter, og en egen for sportsnyheter som er bekreftet men har så langt ikke fått lanseringsdato. Økonomikanalen er derimot under etablering.
Vil ansette flere
Nesten 18 timer i døgnet skal kanalen sende økonominyheter fra inn- og utland. For å få til det må TV 2 ansette.
– Vi skal ha inn ti nye medarbeidere, og i tillegg har vi jo en del folk som jobber med økonominyheter fra før, forteller Årsæther.
TV 2 har ifølge nyhetsredaktøren utviklet et helt nytt system som gjør at kanalen blir fullautomatisert. Det innebærer en produsentløs kanal. Den skal heller avvikles av vaktsjef på desk, eller av nyhetsoppleserne.
Ligner andre, men
Det finnes allerede noen økonomikanaler der ute, som Bloomberg eller Fox Business Network og ikke å forglemme, CNBC. TV 2 Økonomikanalen kommer til å ligne litt på disse, men den skal ha fokus på det norske markedet, og samtidig følge med på de viktigste børsene i utlandet.
Dermed kommer ikke TV 2 til å inngå noe tettere samarbeid med de tre aktørene over, som tidligere antatt.
– Nei, vi har ikke gjort det. Seerne har allerede tilgang til disse kanalene. Vi skal lage en kanal med norske stemmer, og vi vil utvide vårt stofftilfang, både i Norge og i utlandet, sier Årsæther som ikke vil avsløre hvem som er samarbeidspartnerne til TV 2.
Bredt på nett
Dersom TV 2 Nyhetskanalen er en nisjekanal, er TV 2 Økonomikanalen en nisje i nisjen. Og for en kanal som fokuserer på økonomi, er det kanskje naturlig at den går i pluss økonomisk. Men hvor mange abonnenter TV 2 håper på å få og hvor mange de trenger, ønsker de ikke å gå ut med nå.
– I første omgang blir dette et prosjekt for TV 2 Sumo. Kanalen vil styrke nettplattformen vår. Og det blir først og fremst brukerbetaling på den, men det legges også opp til reklame, sier nyhetsredaktøren.
Han forteller at det ikke utelukkes at kanalen etter hvert kan gå på eter, men foreløpig er kapasiteten sprengt, og derfor må TV 2 vente på at nettet er fulldigitalisert.
TV 2s kanaler
TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Filmkanalen, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Sport, TV 2 Premier League, TV 2 Science Fiction (kun TV 2 Sumo), TV 2 Bliss og TV 2 Økonomikanalen (lanseres for Sumo i august-september).