Wired war tidlig ute med en avansert utgave for Ipad. Foto: Kathrine Geard
Trykker inn iPad-bremsen
Redningen ikke funnet i leserbrettet, ennå.
Conde Nast, en av verdens største magasinutgivere, bremser satsingen på iPad-versjoner, skriver Advertising Age.
Ifølge ansatte i selskapet er dette en anerkjennelse at lesertallene ikke er så gode som annonsørene ønsker.
Skynder seg sakte
Conde Nast eier blant annet bladene Vanity Fair, GQ, The New Yorker og Wired. Selskapet var tidlig entusiastiske til leserbrett, men nå holder de igjen.
– Den offisielle holdningen er at alle våre magasiner skal ut på iPad fordi dette kommer til å bli en viktig inntektsstrøm, men den nye holdningen er at vi kanskje kan senke tempoet litt, sier en publisher i systemet. Vedkommende legger til at dagens apper ikke gjør det særlig bra, så hvorfor haste.
Den første rendyrkede iPad-avisen, The Daily, holder lesertallene sine tett til brystet. Nieman Labs har forsøkt å finne ut av tallene gjennom blant annet å se på Twitter-aktiviteten fra The Daily. Statistikken lover ikke godt; for The Daily taper flere publikummere enn de vinner over tid.
Tidlig for erfaringens del
VGs digitalredaktør Espen Egil Hansen sier at det er altfor tidlig å felle en dom om satsingen på iPad var for ivrig.
– Journalister som deg var veldig opptatt å hausse det opp da det kom, mens redaktører som meg sa at vi ville tidlig i gang for å få erfaring. Det er metodikken vi bruker i VG, både på nett og på mobil. På iPad har vi fått mange erfaringer, slik flere mediebedrifter har, og det var noe av hensikten med lanseringen.
Helt siden VG+ ble lansert på tampen av fjoråret har VG gjort det klart at dette skal være en betalingsløsning. Siden den gang er betalingsmuren blitt skjøvet på flere ganger. Hansen forklarer at dette skyldes først Apples eget opplegg rundt betaling, og at det har tatt tid å utvikle VGs egen løsning for abonnement. Men frykt ei, sier Hansen, betalingsmuren kommer.
– Og så vidt jeg vet er den løsningen like om hjørnet, forklarer han.
Oppløftende lesning, tung journalistikk
Like om hjørnet er neppe VG Helg-appen, som Journalisten fortalte om i midten av mars. Det samme gjelder trolig også en egen app for Android.
For VG+ opplever Hansen at leserutviklingen er god, selv om han ikke kan gå ut med konkrete tall. Han forteller at en veldig god andel av de som har iPad leser VG+ ukentlig. Samtidig er det flere som leser VG Nett via nettleseren på iPad enn det er brukere av appen som leverer en skreddersydde presentasjon av innhold fra papiravis og nett. Det skal være som ventet i VG-huset.
Samtidig som dette er oppløftende for folket i Akersgata, er det også andre utfordringer med å ha en dedikert app med eksklusivt innhold.
– Det er tyngre å lage unike opplevelser på iPad til daglig journalistikk, som for eksempel interaktivitet i grafikk. Det er en krevende jobb og vanskelig å få til fra dag til dag. Samtidig kommer standard programvare og standardiserte løsninger til å lage slike uttrykk. Derfor er det altfor tidlig å felle dom for leserbrett som plattformen for journalistikk.