Norske medieaktører jakter på nye samarbeidsmodeller i kampen mot Schibsted-konsernet og utenlandske utfordrere som Google og Facebook. A-pressen og Berner Gruppen, som eier Dagbladet, flørter nå åpenlyst med hverandre. I sommer ble det kjent at Dagbladet vurderer å overta kriserammede Rogalands Avis, og kanskje også Bergensavisen.
Men det samme gjør Mentor Medier, eieren av Dagsavisen og Vårt Land. Mentors forslag er å etablere et avisprosjekt á la den svenske Expressen-modellen. Den svenske storavisen utkommer under merkenavnene GT og Kvällsposten i henholdsvis Göteborg og Malmø. Mentors plan er å ha lokale utgaver i Oslo, Stavanger og Bergen under dagens merkenavn Dagsavisen, RA og BA.
Arbeidernes venn
– Mentor Medier ønsker å kjempe for de utsatte tidligere arbeideravisene, og har derfor lansert ideen om en stor nyhetsavis med røtter i fagbevegelsen og sosialdemokratiet. Denne avisen skal komme ut under tre lokale merkenavn og med 50 prosent lokalt stoff, sier Eirik Hoff Lysholm, konstituert administrerende direktør i Dagsavisen og konserndirektør i Mentor Medier.
Mentor ser altså for seg at halve innholdet i de tre avisutgavene skal bestå av utvekslingsstoff. I kalkylene lyser inntektsposten “Pressestøtte”. Dagsavisen, BA og RA er tre av de største mottakerne av produksjonstilskudd til norske aviser. I 2010 mottok de henholdsvis 40,4 millioner, 33,1 millioner og 12,0 millioner kroner i direkte støtte fra staten. I sum 85,5 millioner kroner, som utgjør 31,3 prosent - altså nær en tredjedel - av det totale produksjonstilskuddet til norske aviser.
Kamp om RA
A-pressens styre ble tidlig i sommer informert om Dagbladets interesse for å kjøpe RA. Sjefredaktør Bjørn G. Sæbø i RA bekreftet at avisa var i dialog med Dagbladet. Hensikten skal være å la RA inngå i en lokal Stavanger-utgave av Dagbladet. Etter det vi får opplyst skal det imidlertid være usikkerhet i Dagbladet om kostnadene ved å overta RA helt eller delvis.
Ifølge sentrale kilder er ikke A-pressens konsernstyre blitt formelt informert om Mentor Medias frieri. I dagens papirutgave av Journalisten gir konsernsjef i A-pressen, Thor Gjermund Eriksen, uttrykk for sterk skepsis mot en slik konstruksjon.
– Mentor Medier har ved en del anledninger fremmet sine forslag, både overfor oss, overfor enkeltaviser og offentlig. Det er situasjonen. Vi har registrert det de sier, men jeg skjønner ikke helt denne modellen. Expressen-modellen har jo et lokomotiv først i toget, det har man ikke her.
BA skjermet foreløpig
Den bekreftede dialogen mellom RA og Dagbladet tyder på at A-pressen finner større grunn til å undersøke potensialet i en modell der Dagbladet overtar lokalavisa i Stavanger. Det kan i tilfelle utgjøre første trinn i utviklingen av en Aftonbladet-modell. Også Sveriges største avis har egne lokalutgaver i storbyene Göteborg og Malmø, men med samme navn (Aftonbladet).
Så langt er det ingen ting som tyder på at Bergensavisen eller andre utsatte aviser i A-pressen er involvert i samtaler med Dagbladet/Berner Gruppen. Ifølge Eriksen er ikke BA i spill, slik RA synes å være.
– Det er ingen aktuell problemstilling. Det er ikke noe som vurderes nå.
– Har et lokomotiv
Lysholm mener A-pressens konsernsjef underkjenner Dagsavisens tyngde i mediemarkedet. Han er uenig i Eriksens påstand om at Mentor Medier mangler lokomotivet for å gjennomføre en Expressen-modell.
– Han ser ut til å glemme Dagsavisens historiske posisjon som stoffleverandør og lokomotiv for alle A-pressens aviser. Jeg mener vi har tilbudt dem en mulighet til å ha to vogner på vårt lokomotiv, mens jeg frykter at Dagbladet-alternativet bare gjør lokalavisene, i første omgang RA og deretter kanskje BA, til små passasjerer som står i fare for å bli kastet av toget, sier Lysholm.
Meningsbærende
Ifølge konserndirektøren har Dagsavisen viktig og meningsbærende innenriks- og utenriksstoff som kan utfylle og gjøre BA og RA til bredere aviser, i konkurranse med Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.
– Vi tror vi på den måten sikrer disse avisenes framtid, de lokale merkenavnene og meningsmangfoldet i tre av Norges største byer på en bedre måte enn de alternativene som foreligger.
Lysholm tror at Dagbladet, som har en sterk posisjon i både Stavanger og Bergen, vil risikere å tape sine egne løssalgsinntekter gjennom kannibalisering med de lokale produktene.
– Det eneste alternativet, slik jeg ser det, er å trekke de lokale avisene inn i Dagbladet. I så fall mister Bergen og Stavanger to viktige lokalaviser, mens Dagbladet øker opplaget og står bedre rustet til å konkurrere med VG lokalt.
Meningsmangfold
Mentor-direktøren argumenterer med at disse markedene fortjener meningsmangfold og et lokalt alternativ til BT og Aftenbladet, og ikke nødvendigvis en økt løssalgskonkurranse mellom Dagbladet og VG.
– I store byer som Trondheim og Drammen har gamle og tradisjonsrike arbeideraviser dessverre forsvunnet fra markedet, og jeg håper at Mentor Medier ikke er alene om å synes at det var et tap for meningsmangfoldet. Thor Gjermund Eriksen skulle være godt kjent med at vi gjerne drøfter våre planer nærmere med A-pressen.
Fakta om de aktuelle avisene:
* Dagbladet har en betydelig bedre markedsposisjon enn Dagsavisen i Rogaland og Hordaland. Spredningstallene for 2010, tilgjengelig i Aviskatalogen.no, viser at Dagbladet i gjennomsnitt solgte 1.967 eksemplarer per dag i Stavanger kommune, 4.676 hvis vi tar med Sandnes og 6.598 i hele Rogaland. Dagsavisen hadde til sammenlikning et opplag på 35 eksemplarer i Stavanger og totalt 47 i Rogaland.
* I Bergen solgte Dagbladet i snitt 4.962 eksemplarer daglig i fjor, i hele Hordaland 7.055. Dagsavisens opplag i Bergen var på 64, og i Hordaland 89 eksemplarer.
* De tre utsatte avisene Dagsavisen, Bergensavisen og Rogalands Avis har alle falt kraftig i papiropplag de siste årene. Dagsavisen er nede i 26.019, BA i 22.452 og RA i 9.543. Dagsavisen endte med opp med et resultat før skatt på minus 482.000 kroner i fjor, etter et katastroferesultat på minus 23,3 millioner i 2009. Nedbemanning og kraftige kostnadskutt bidro til et plussresultat på 4,9 millioner kroner for BA i 2010, mot minus 14,9 millioner året før. RA måtte tåle et negativt resultat på 2,1 millioner i fjor, en dobling fra 2009.