Bjarne Tormodsgard, redaktør i Hallingdølen.
- Vi kan ikke gi bort innholdet gratis
Prinsippsak, sier redaktøren i Hallingdølen og gleder seg over betalingsviljen før muren reises.
Hold dere fast. Ifølge en undersøkelse TNS Gallup har gjennomført sammen med Institut för Reklam och Mediestatistik (IRM) vil 43 prosent av de spurte trolig betale for lokalavisa på nett.
Det vil si; dersom papiravisenes nettutgaver kun blir tilgjengelig gjennom betaling, svarer 13 prosent at de vil betale, og 30 prosent sier at de kanskje vil betale.
Tilgjengelig på alle plattformer
– Dette er veldig oppløftende tall, sier ansvarlig redaktør Bjarne Tormodsgard i Hallingdølen. Om en måned reises betalingsmurene rundt nettsidene til avisen.
Tormodsgard sier at det ikke er slik at det blir dyrere for leserne. Snarere, forteller han, gjøres alt innholdet Hallingdølen produserer tilgjengelig på alle plattformer.
Det innebærer at man som Hallingdølen-abonnent får tilgang til innholdet fra papiravisen på nett, mobiltelefon og iPad. Abonnenten bestemmer selv hvilken plattform han vil lese innholdet på. Dessuten, påpeker redaktøren, er det slik at de som bruker nettutgaven i dag bare får fem prosent av innholdet som produseres i mediehuset. Når betalingsmuren reises, vil de få alt.
Må ha inntekter
I skrivende stund har Hallingdølen abonnement som strekker seg over kvartal, halvår og året, men det arbeides med mikrobetaling, som løssalg. Tormodsgard vil bare finne en løsning som gjør at mesteparten av inntektene fra en slik modell blir værende i huset, siden det er Hallingdølen som har utviklingskostnadene.
Målet er å øke dagens abonnenttall. I dag har avisen 9.700 eksemplarer i opplag og mellom 6.000 og 7.000 unike nettbrukere hver dag. Redaktøren sier at han ikke venter at leserne skal strømme inn og pengene fosse på. Men det er en prinsippsak.
– Vi lever av å selge innhold, og da kan vi ikke gi bort produktet vårt. Det er rett og slett ikke logisk.
Forventer flere i Volda
I Volda er det gått i overkant av ei uke siden Polaris Media reiste betalingsmuren rundt nettutgaven til Møre-Nytt. Prosjektleder og digitalredaktør Tormod Utne i Sunnmørsposten i til Journalisten at tallene ligger omtrent der han hadde ventet de ville ligge.
– De forteller at det finnes betalingsvilje der ute, og så er det opp til oss å lage et godt innhold. Det vil trolig gjøre at andelen som vil betale øker, sier han.
Møre-Nytt har passert 150 betalende brukere på nett. Målet for året er å komme opp i 400 betalende.
Mindre villige på riksmedier
Selv om tallene kan være oppløftende for lokalavisene i Polaris Media, synes de ganske annerledes for regionaviser som Adresseavisen. Ifølge undersøkelsen er det bare fem prosent som sier med sikkerhet at de ønsker å betale for innholdet på nett, dersom de må. 20 prosent sier at de kanskje vil det.
Tallene for riksmediene er ikke så ulike. I undersøkelsen har TNS Gallup brukt VG som eksempel. Fire prosent av de spurte sier de med sikkerhet vil betale, mens 23 prosent sier de kanskje vil betale.
Mediekonsulent Salve Jortveit i TNS Gallup sier at det ikke vil være unaturlig om forventninger til at ikke alle riksavisene vil reise betalingsmurer, slår inn i tallmaterialet. Enn så lenge, understreker han, er undersøkelsen i eksperimentfasen og at tallene ikke hogget i stein.
– Men det viser at det er betalingsvilje der ute og at den er størst for lokalt innhold.