Eivind Ljøstad ser for se å skape abonnementstjenester på alle plattformer. Her i prat med Polaris-sjef Per Axel Koch. Foto:Kathrine Geard
Fevennen planlegger betalingspakke
Vil ha abonnement for alle plattformer.
I forrige uke fortalte Journalisten om Hallingdølens planlagte betalingsmodell som trolig lanseres før jul. Ansvarlig redaktør Bjarne Tormodsgard sier at det ikke lenger går an å gi bort innholdet gratis.
Men Hallingdølen er ikke eneste mediehuset som planlegger slike tiltak. Fædrelandsvennen i Kristiansand legger siste hånd på prosjektet «X-Files» hvor digitalredaktør Christian Stavik utreder hvordan mediehuset skal få inntekter også fra de digitale plattformene.
Les også: «Ingen» vil betale for magasin på nett
Ut på alle plattformer
Ifølge sjefredaktør Eivind Ljøstad er det ikke bestemt når Fevennen eventuelt lanserer et nytt abonnementskonsept, men deadline for det interne prosjektet er i desember. Og så langt er det mange likhetstrekk mellom prosjektene i Hallingdal og Kristiansand.
Ljøstad forklarer at det seks måneder lange prosjektet viser at det finnes betalingsvilje der ute, men at det er en krevende oppgave å møte både eldre og nye yngre lesergrupper.
– Men med alle de ulike plattformene vi i dag disponerer, så ligger det så mange muligheter. Disse skal vi sørge for å utnytte godt.
Nye lesermønster
Prosjektet er ifølge redaktøren et journalistisk prosjekt som baserer seg på hvordan å få spredt innholdet i alle kanaler i takt med brukermønsteret til leserne.
– Det er gammeldags å publisere litt her og litt der. Vårt prosjekt ligner kanskje på Hallingdølens, men det er forskjeller også, sier Ljøstad.
Les også: Lever godt bak murene
Betalt for det beste
I Kristiansand ønsker de også å legge ut alt innhold på alle plattformer for sine abonnenter, og det uten at det koster ei krone med for dem som holder avisen. Samtidig ønsker Ljøstad å holde noe av nettet åpent. Som når det er fellessaker eller kjappe nyheter om for eksempel en bilulykke.
– Men egenjournalistikken som vi har jobbet fram eksklusivt, den ønsker vi å ta betalt for.
I Hallingdølen arbeider de med nettbetaling, i Møre-Nytt er muren allerede reist, men da med noen gratis artikler. Ljøstad mener at alle mediehus arbeider med dette nå, og at det vil skje mye i løpet av 2012 og 2013.
Les også: Skimter nettgullet
Drives av nyheter
Selv sier han at det er stor tro på betalingsvilje også for digitalt innhold, men innholdet må være av en god kvalitet før folk ønsker å bruke penger på det.
– Hos oss skal det drives fram av god nyhetsjournalistikk. Gjør vi en god jobb, så vil vi også få betalt for det.
Målene internt, når “muren” trolig reises neste år, er å stoppe frafall av abonnenter. Opplagsfallet til Fevennen har vært stort de siste årene. Fra 2005 til i fjor ble opplaget redusert med 5.329 aviser, litt over 10 prosent av opplaget i 2005.
– Dersom vi klarer å tilføre nye abonnenter på denne måten, så er det en bonus. Det viktigste er at det med en slik ordning blir vanskeligere å si oss opp. Og så må vi bevege oss inn i lesermønsteret til brukerne.