Jan Ove Årsæther, nyhetsredaktør i TV 2. Foto:Kathrine Geard
Overskudd i Nyhetskanalen
Sitter igjen med 30 øre av hver krone.
Det var mange meninger om TV 2 Nyhetskanalen da den ble lansert på nyåret i 2007, og ikke alle trodde tv-kanalen hadde særlige fremtidsutsikter.
En selvsikker markedsdirektør Bjørn Gunnar Rossvoll fortalte undertegnede den gang at nyhetskanalen var utsolgt. Det var ingen ledige reklameplasser etter lanseringen. Hvor store rabattene var, sa han ingenting om.
Unikt produkt
I dag sier Rossvoll at Nyhetskanalen som annonseprodukt har vært en større suksess enn TV 2 forutså. Samtidig mener han at kanalen også bidrar til å posisjonere TV 2 som kringkaster bort fra de andre kommersielle aktørene i bransjen.
– Kanalen gir oss unikt norskprodusert innhold i et omfang som gir TV 2 store muligheter kommersielt i en multimedial fremtid, sier Rossvoll.
Distribusjon
Under Norsk Redaktørforenings årsmøte tidligere i høst fortalte nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther at kanalen er blitt en økonomisk suksesshistorie for TV 2. Selv om kanalen aldri har hatt stort fokus på salg av reklameplass, de har snarere vært veldig fokusert på distribusjon. Nettopp her ligger store deler av driftsinntektene til TV 2 Nyhetskanalen.
Kabeloperatørene, satellittoperatørene og RiksTV betaler alle en liten sum per abonnent for å få lov til å distribuere kanalen. Og det betaler seg.
– Mesteparten av inntektene er fra distribusjon, men reklame har økt med over 100 prosent i år, sier nyhetsredaktøren.
Ved utgangen av september hadde Nyhetskanalen driftsinntekter 68 millioner kroner. Men det er ikke gratis å drive en nyhetskanal, driftskostnadene var på det aktuelle tidspunkt på 54 millioner kroner.
Stordriftsfordeler
En årsak til de «lave» kostnadene til nyhetskanalen er at innholdet produseres sammen med TV 2 Nyhetene. Årsæther sier at de har god kontroll på hva den koster, siden kanalen er et eget forretningsområde. Og selv om det er slik, betyr ikke det at kanalen skal ha fordeler av «samdrift» med nyhetene.
– Nyhetskanalen driver ekstremt effektivt og vi kaster ikke bort tid og krefter på dobbel produksjon. Vi har korte linjer og en veldig dyktig desk som får mye gjort på kort tid.
På bunnlinjen klarte Nyhetskanalen å levere et driftsresultat på 15,5 millioner kroner, noe som gir en margin på 29 prosent.
– Det er klart det er deilig å ha en fortjeneste på 30 øre for hver krone. Men det forplikter, sier Årsæther.
Mer utenriks
Han mener det er et behov for å øke tilfanget av innhold. For det er for mange repetisjoner, forteller han. Årsæther ser blant annet for seg flere direkte oppdateringer fra forskjellige hendelser enn kanalen har i dag. Men det innebærer også at kostnadene øker, blant annet gjennom å ansette flere folk.
– Med forpliktelser mener jeg at vi etter hvert må øke ambisjonene i journalistikken. Jeg ønsker meg mer innhold fra Norden, men også enda mer utenriksstoff.
I tillegg arbeider TV 2 med to andre nyhetskanaler, en for sportsnyheter og en med økonominyheter. Sistnevnte skulle vært lansert, men er blitt noe forsinket.
Les også:
TV 2 satser på ny kanal
Nisjesuksess
Mesteparten av inntektene er fra distribusjon, men reklame har økt med over 100 prosent i år.