Mecom bekrefter Edda-beilere

Diskuterer mulig salg av den norske virksomheten.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Flere selskaper er interessert i å kjøpe Edda Media, som er den norske medievirksomheten i Mecom. Det bekrefter konsernet i en melding til London-børsen mandag morgen.

A-pressen mulig kjøper

Mecom skriver at de er i diskusjoner med ulike parter, men at det så langt ikke har vært gjort noen transaksjoner. Edda Media er Norges tredje største mediekonsern.

Det var Dagens Næringsliv (DN) som lørdag skrev at A-pressen skal være i ferd med å kjøpe Edda Media for 1,6 milliarder kroner. Også Financial Times skriver mandag om en prislapp på 1,6 milliarder kroner.

– Jeg vil ikke kommentere den typen spekulasjoner, men jeg har vært veldig tydelig hver gang det er snakk om nye allianser i det norske mediemarkedet. Vi har mye å vinne på å samarbeide for å sikre lokalavisenes styrke i fremtiden, sier A-pressens konsernsjef Thor Gjermund Eriksen til avisa.

Heller ikke konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda Media kommenterer saken.

– Vi har hatt denne typen spekulasjoner regelmessig de tto siste årene, og har ingen kommentar til dem, sier Opedal til DN.

Solgt i 2006

Edda Media, den gang Orkla Media, ble kjøpt av Mecom for mellom syv og ni milliarder koner i 2006. 36 aviser inngår i konsernet, deriblant Fredriksstad Blad, Tønsbergs Blad og Drammens Tidende.

Spekulasjonene om at A-pressen kan komme til å kjøpe Edda Media kommer bare dager etter at den svenske avisen Dagens Industri skrev at svenske Bonnier ønsker å kjøpe TV 2. A-pressen eier i dag TV 2 sammen med danske Egmont.

Ifølge DN hadde A-pressen 616 millioner kroner i kontanter ved utgangen av fjoråret.

Journalisten følger utviklingen i saken utover dagen.

Powered by Labrador CMS