Språkbruk i voldtektssaker

Språkbruk i voldtektssaker

Et søk i mediearkivet Retriever avslører en eksplosiv økning i bruken av ladete uttrykk om voldtekter.

Vi har valgt å kartlegge bruken i samtlige medier som er representert i mediearkivet, ettersom det er i år er begått minst like mange overfallsvoldtekter andre steder i landet enn Oslo.

 Dette er utviklingen over tid for bruken av noen av de mest potente betegnelsene (både papir og nett):

“Overfallsvoldtekt(er)”

2011: 7.616

2010: 1.612

2009: 1.689

2008: 1.822

2007: 2.194

Uttrykket ble brukt i alt 796 ganger i juli i år, 161 i august, 532 i september, 1.844 i oktober og 2.317 ganger per 15. november.

NTB har i løpet av 2011 brukt uttrykket 193 ganger i saker som har havnet i papiravisene. Deretter følger Aftenposten (146) og Dagbladet (95). På nett leder VG Nett an (137), fulgt av Aftenposten (136) og MSN (130).

“Voldtektsbølge(n)”

2011: 1.450

2010: 126

2009: 93

2008: 114

2007: 457

I 2011 har bruken av uttrykket økt fra 52 i juli, 4 i august, 42 i september og 349 i oktober til 700 så langt i november.

Samlet i 2011 er det NTB (36), Aftenposten (32) og Dagsavisen (32) som har benyttet det flest ganger i papiravisene. På nett er det Aftenposten (45), VG Nett (44) og Adresseavisen (37) som har ledet an.

“Voldtektshovedstad(en)”

2011: 80

2010: 7

2009: 0

2008: 2

2007: 0

Uttrykket var brukt 5 ganger midt i november. I oktober nådde det en topp med 25, opp fra 1 i både september og august. For juli fikk vi 3 treff.

NTB er igjen den flittigste brukeren på papir (9), fulgt av Aftenposten (4), Klassekampen (2) og Vårt Land (2). På nett leder faktisk Stortingets nyhetstjeneste med 4, foran Aftenposten og Agderposten med 3 hver.

 

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
31.07.2017
Søknadsfrist
01.08.2017
Søknadsfrist
04.08.2017

Les også

Reagerer etter at den britiske allmennkringkasteren ble tvunget til å offentliggjøre lønninger.

Den tidligere sjefredaktøren i Istanbul-avisen Cumhuriyet mener president Erdogans posisjon er svekket de siste månedene.

I oktober vil Facebook prøve ut en betalingstjeneste der brukerne blir bedt om å tegne abonnement etter å ha lest eller delt artikler gratis.