Mot betalingsløsning i Drammen og Tønsberg
Skal være piloter for Edda Medias digitalbetaling.
– Nei, vi ser på betalingsmuligheter, svarer ansvarlig redaktør Håkon Borud kontant på spørsmål om han arbeider med betalingsmuren.
I løpet av våren håper han at Tønsbergs Blad vil ha en digital betalingsløsning oppe å stå. Det samme gjelder i Drammens Tidende hvor Geir Arne Bore satser på det samme.
Meldte seg som pilot
Men det avhenger av at de finner en betalingsløsning som er god nok, og hvilken del av innholdet de skal kreve betaling for.
– Redaksjonen arbeider nå med å definere hva leserne er villige til å betale for, blant annet gjennom undersøkelser, sier Borud.
Både i Drammen og i Tønsberg legges det opp til en såkalt freemiums-modell, som innebærer at noe av innholdet på nettsiden fortsatt vil være gratis forbrukerne. Ofte er det da snakk om fellesstoff og hendelsesnyheter, mens mer eksklusive saker vil koste penger å lese. Det vil også være snakk om å pakke sammen abonnementet slik at papirabonnenter, trolig mot noen ekstra kroner, vil få tilgang til innholdet også på andre plattformer.
Uansett vil dette være avhengig av at man får til en løsning på momsproblematikken. I dag har dagspressen nullmoms, mens de digitale løsningene har full moms.
Prøver ut
Geir Arne Bore gleder seg til å ta fatt på og komme i gang med prosjektet. Han tror det er mange som ser i retning av å ta seg betalt på nett.
– Det vil være et merkelig mediehus som i 2012 ikke begynte å prøve seg på digital betaling. Det nytter ikke lenger å ha «la-oss-vente-å-se-holdningen».
– Vi har, og skal ha, en god nettside som fortsatt skal treffe mer enn hver tredje drammenser hver dag på dt.no og mobilutgaven. Den posisjon skal vi fortsette med og styrke. Men vi har mye godt innhold i papiravisen og e-avisen som ikke publiseres gratis på nett. Det er i forlengelsen av dette vi vil teste og utvikle produkter som blir tilgjengelig for leserne med en digital betalingsmulighet, sier Bore.
Han forteller at de ikke ser noen fasit nå, og at det nettopp er derfor de ønsker å teste ut betalingsmulighetene, og å få lesernes reaksjoner fortløpende.
Flere muligheter
Utviklingsredaktør Geir Bakken i Edda Media forteller at man ser på flere digitale løsninger i mediekonsernet. Blant annet app-løsninger som Edda har vært med å utvikle sammen med de andre medieselskapene i Mecom, og som Berlingske tok i bruk denne uken.
Denne app-løsningen vil være tilgjengelig for Eddas mediehus utover våren, men så langt er man sentralt i mediekonsernet usikre på hvor hyppig det vil være snakk om å publisere på en slik app. I Berlingske er det snakk om hver dag. Det er ikke sikkert det blir i Edda.
– Jeg tror alle medieselskapene vil forsøke seg i år, og da vil vi også få svar på hvordan leserne i de lokale markedene reagerer på betalløsningene.