Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen kan ha skapt verdier på 1,5 milliarder kroner for eierne gjennom kjøpet av Edda Media og salget av TV 2. Foto: Martin Huseby Jensen
Kan gi 1,5 milliarder kroner til eierne
A-pressens oppkjøp av Edda Media og salg av TV 2 kan gi eierne en solid verdiøkning, ifølge medieanalytiker.
Dersom A-pressen får gjennomføre oppkjøpet av Edda Media kan det nye konsernet forbedre resultatet med opptil 500 millioner kroner årlig. Det tror medieanalytiker Henrik Schultz i Sparebank 1 Markets.
Se tidsplan for myndighetenes behandling av oppkjøpet her.
Verdiøkning
– Etter mine vurderinger vil synergier og rasjonaliseringer utgjøre mellom 300 millioner og 500 millioner kroner årlig. Det gir en enorm effekt og verdi. Over fem år kan det gi en verdiøkning på 2,5 milliarder kroner i aksjeverdi for hele A-pressen+, sier Schultz.
Kostnader knyttet til ulike kuttprogrammer, allerede kjente effekter av Edda-oppkjøpet og fradrag for kjente kostnadsbesparelser må trekkes fra. Hvor stor denne kostnaden til slutt blir er foreløpig ukjent.
– Netto effekt for aksjeverdien blir kanskje en milliard kroner eller mer. Salget av TV 2 økte alene verdien med mellom 300 og 400 millioner kroner. I sum kan restruktureringen av A-pressen utløse verdier på 1,5 milliarder kroner for aksjonærene over fem år, sier Schultz.
Kostnadskutt
Schultz ramser opp en rekke områder hvor det nye selskapet kan hente ut penger. På kort sikt dreier det seg om kostnadskutt og effektiviseringer. Schultz viser til at Schibsted lanserte et kostnadskuttprogram i fjor høst. Mecom varslet tidligere denne uken at konsernet skal kutte over en halv milliard kroner før 2014.
– Jeg er helt overbevist om at A-pressen kommer til å gjøre det samme i situasjonen med mangel på annonsevekst. Kostnadskutt i størrelsesorden 10 prosent av driften er ambisiøst, men ikke umulig. Schibsted gjorde det i 2009, sier Schultz, som samtidig understreker at det er kostnader knyttet til gjennomføringen av slike kutt.
På lenger sikt tror Schultz det vil bli mulig å rasjonalisere ved å samordne redaksjonell produksjon og distribusjon.
Det tror også medieanalytiker Atle Vereide i SEB Enskilda. Han har ikke regnet på hvilke verdier oppkjøpet kan skape for eierne ennå, men ser muligheter for store besparelser innenfor trykkeri, administrative funksjoner og i en viss grad det redaksjonelle.
– Edda Media har vært gode på å ta ut ikke-redaksjonelle synergier, og nå blir det en ytterligere større enhet med administrative synergiuttak og stordriftsfordeler på produktutvikling. Media Norge tar ut synergier på det redaksjonelle så et slikt potensiale skulle det også være for A-pressen/Edda, sier Vereide, men legger til at han tror det kan sitte langt inne å ta ut disse effektene fullt ut.
– I motsetning til Media Norge er det i denne konstellasjonen en del direkte konkurrerende virksomheter. Det ekstreme alternativet er at konsernet bygger ned den svakeste spilleren i et lokalområde for å øke resultatet, men det tror jeg ikke er realistisk. Det vil være svært politisk ukorrekt og jeg tror Apressen vil bevise at de er gode aviseiere, sier Vereide.
Økte inntekter
Men det er ikke bare på kostnadssiden at 500 millioner-kroners besparelsen kommer. Schultz spår at en tredjedel av summen kommer på inntektssiden.
– Det dreier seg om mersalg og kryss-salg. Konsernet vil få et samlet annonsesalg som vil gi plusseffekter for både trykte og online medier. I tillegg kommer restruktureringer.
– Samlet vil dette gi en enorm resultateffekt.
A-pressen eies i dag av Telenor og LO som dominerende eiere og Institusjonen Fritt Ord og ulike fagforbund med mindre andeler. Telenor har varslet at de ønsker å selge sin eierandel på drøyt 44 prosent.