Aftenposten vil begynne å eksperimentere med nettbetaling i løpet av året. Foto: Kathrine Geard

Aftenposten vil forsøke nettbetaling i år

Men muren går neppe hele veien opp.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I begynnelsen av året skrev Journalisten at 2012 står i nettbetalingens tegn. Et knapt halvår senere har Fædrelandsvennen, Dine Penger og Kommunal Rapport begynt å ta betalt for nettinnholdet sitt.

Tønsbergs Blad, Drammens Tidende og Budstikka har varslet at de er like ved lansering. Stavanger Aftenblad vil trolig også sjøsette betalingsmodeller før utgangen av året.

Avviser kopi

Siden Fædrelandsvennen første gang begynte arbeidet med nettbetaling, har storesøster Aftenposten drodlet med det samme. De siste månedene har landets største papiravis også jobbet konkret med å finne nye betalingsløsninger. Men det er ikke bare er å kopiere Fevennen, selv om det kanskje kan være fristende.

Administrerende direktør Sondre Gravir sier modellen Aftenposten velger avhenger av både markedssituasjonen og konkurransesituasjonen. Ulike lesere krever også varierte løsninger.

– Det avhenger av hva leserne kommer til deg for å lese. Vi kan ikke  ramme den «tilfeldige» trafikken på nettsiden.

Med tilfeldig trafikk mener Gravir lesere som ikke er innom aftenposten.no flere ganger i uken.

Lokalt kommer sist

Læringen kollegene i Kristiansand tar til seg, følger de uansett tett. Aftenposten har vært med i diskusjonene rundt betalingsprosjektet til Fevennen lenge. Men det nytter ikke å følge oppskriften til sørlandsavisen slavisk.

Gravir påpeker at mens Fevennens lesere først tenker lokalt, så nasjonalt og til sist internasjonalt, kommer lokalt i siste rekke hos Aftenpostens lesere.

Da er det ifølge direktøren ikke bare-bare å velge modell. Enten det er betaling for all tilgang på nett, meterbetaling som slår inn når man har lest en gitt mengde på en måned eller Fevennens freemium-løsning der nettet har hendelser og sport gratis, men tar betalt for eksklusive nyheter og alt fra papir.

– Hadde jeg visst hvilken modell vi skal bruke, ville vi lansert allerede.

Det kan nok bli en slags kombinasjonsmodell, med flere betalingsnivåer hvor leserne betaler forskjellige priser for forskjellig innhold. De må tenke forskjellige modeller med forskjellig pakettering.

Bieber usalgbar

– Vi er avhengige av å få digitale inntekter. Annonsesalget på nett er bedre, men jeg er overbevist at vi må skape flere inntektsstrømmer for å møte papirfallet.

Ledelsen i VG er skeptisk til å ta betalt for nyheter. Men Gravir tro på at det er mulig, selv om også han er overbevist om at man ikke kan ta betalt for fellessaker. Slik som videoen av Justin Bieber på operataket onsdag. Den tror han det er ikke er mulig å få betalt for. Men en anmeldelse gjort av en respektert anmelder, kan være mulig.

– Unikt innhold i en unik innpakning er jeg sikker på det finnes betalingsvilje for.

Gravir er usikker på om Aftenpostens løsning blir klar før nyttår. Men at Aftenposten vil ha eksperimentert med det, er han derimot veldig sikker på.

Powered by Labrador CMS