Slik ser forsiden hvor kun tb+-sakene synes ut. Nederst sees også videoer fra New York Times. Illustrasjon: Tønsbergs Blad
Tønsbergs Blad tar betalt
Edda-avisen lanserer nettbetalingstjenesten tb+ neste uke.
Onsdag 20. juni lanserer Tønsbergs Blad (TB) nettbetalingstjenesten tb+. Anledningen er at kong Harald kommer på besøk til byen, men ansvarlig redaktør Håkon Borud avviser at avisen vil kapitalisere på monarken.
– Nei, det stoffet blir neppe lagt bak mur, fordi det er konkurranseutsatt, sier Borud.
Dybde og hygge
Han forklarer tb+ som et nytt digitalt produkt som vil gi kjøperne flere nyheter, video, grafikk og guider. Avisa har også inngått et samarbeid med New York Times, BBC og Harvard Business Review som desken skal kunne plukke innhold fra.
– Det kan dreie seg om en kommentar av Richard Branson (gründer av Virginkonsernet, journ.anm.).
Han sier at tb+ skal være nyhetsdrevet med både kunnskap og dybde, men også hygge.
– Så får heller medieforsker Carl-Erik Grimstad filleriste oss nok en gang for å være for kosete, sier Borud med referanse til forskerens kritikk av avisens morsdagsdekning tidligere i år.
Fra 7 kroner
Borud sier at tb.no vil fortsette å være en åpen gratis kanal som i dag, med løpende nyhetsdekning. Poenget er at den nye tjenesten skal berike nettstedet og lokke publikum til å legge igjen penger.
For alle må betale, også papirabonnentene. Papirabonnenter må betale en femtilapp for å få tilgang i 30 dager. Prisene for en som ikke abonnerer på TB er 7, 29 eller 79 kroner for henholdsvis dags-, ukes- eller månedstilgang.
Men alt innholdet i papiravisen får du ikke tilgang til på tb+. Vil du lese «papirsakene» digitalt, må du kjøpe e-avisen.
– tb+ er et annet produkt som er berikende med for eksempel videointervjuer og mer dyptpløyende journalistikk, sier Borud.
Vil lære
Målet er at tb+ skal synliggjøre for leserne at kvalitet koster. Borud er spent på hvordan leserne vil ta imot produktet.
– Så får vi lære og justere oss underveis.