– Vår modell er veldig annerledes enn den Fædrelandsvennen har valgt, og som jeg opplever som et bevaringstiltak for papiravisen. Vi har valgt å lage et tilbud med journalistikk basert mye på video og bilder, sier ansvarlig redaktør Håkon Borud i Tønsbergs Blad.
Det er onsdag og i Tønsbergs Blad (TB) er spenningen høy. Kongen kommer noen timer senere til byen, og ikke minst har avisen lansert TB+. Som første avis ut i Edda Media med betalingsløsning på nett.
Borud og utviklingsredaktør Øivind Munkås sitter og ser ut i redaksjonen. Over hodene deres viser en skjerm at trafikken på nettsiden er omtrent som dagen før, selv om flere saker krever registrering og senere betaling.
I motsetning til Fevennen har TB droppet å ha abonnementsordninger. Snarere kan brukerne kjøpe seg tilgang til innholdet i én dag (7 kroner) én uke (29 kroner) og én måned (79 kroner).
Ingen budsjettkrav
Hva dette skal ende med på bunnlinjen, er uvisst. Ifølge de to er det ikke satt noen budsjettmål.
– Vi har stukket fingeren i luften og sett hvilken vei vinden blåser, men mest har vi gjort oss noen tanker om hvor vi vil, sier Munkås.
- Men ingen budsjett, skyter Borud inn. De, som mange andre i mediebransjen, viser til den store usikkerheten rundt betalingsvilje for nettinnhold.
Administrerende direktør Øystein Hjørnevik forteller litt senere at det er klart de har mål, men ønsker ikke å dele det med Journalisten. Ikke ennå i hvert fall.
Det han til gjengjeld vil dele er den gode nyheten.
- Vi er kommet dit nå at vi har begynt å tjene penger på nett. Det er vanskelig å isolere tallene, men regnestykket vårt viser at vi går i pluss i år, sier han.
Ifølge direktøren står nettet nå for ca 15 prosent av annonseinntektene i avisen. I fjor betyr det i overkant av 16 millioner kroner.
Best med pluss
Tilbake ved lederdesken sitter de to håpefulle redaktørene og konstaterer at dagens mest leste sak før lunsj har et plusstegn på seg og krever registrering.
- Vi tror det er mer spennende å bli møtt med ekslusivitet og plusstegn enn en hengelås. Det er vår strategi for digital betaling. Og så skal vi være ydmyke, for det er ikke sikkert at vi har den rette løsningen her.
- Vi tror det er mer spennende å bli møtt med eksklusivitet og plusstegn enn en hengelås. Det er vår strategi for digital betaling. Og så skal vi være ydmyke, for det er ikke sikkert at vi har den rette løsningen her.
Journalistikken skal være annerledes. Den skal ta saken lenger, gi den det lille ekstra. Persillesdusken liksom.
For eksempel med hjelp av sound slides, video eller grafikk. Det er prosjektsjef Hans Christian Moens jobb.
- Jeg skal lage stæsj, ting vi ikke har gjort før. Altså bygge ut journalistikken som formatene tidligere har hindret oss i å gjøre før, sier Moen.
Nyhetsbryteren
Ifølge Borud er det stor sannsynlighet for at redaksjonen bryter større nyhetssaker på TB+ først, og så blir det en diskusjon om hva som skal på hvilke plattformer når.
- Mitt stalltips er er at det alltid vil være unike saker på TB+, men det er den daglige nyhetsvurderingen som skal ligge til grunn.
Kortsiktig, tviler Borud på at TB+ vil gi de store utslagene på Tønsbergs Blads bunnlinje. Langsiktig mener han det er første skritt på veien til å skape nye medievaner.
- Dette er forhåpentlig en måte vi kan sikre vår økonomiske fremtid.
Papiravisens arvtager?
Han tviler også på at TB+ vil kunne kannibalisere papiravisen. Men eavisen har derimot potensialet til å gjøre det. Selv om de ikke har markedsført den, før nå.
I skrivende stund har eavisen et par hundre abonnenter, men det kan fort øke.
- De siste ukene har det rent inn et par tusen prøveabonnenter som får fire uker gratis. Grensesnittet er nå bra og tilbakemeldingene gode, sier Munkås som håper på HTML5-løsning snart, kanskje i høst, eller neste år. Det haster ikke så mye, forteller han.
- Når ringer varsellampene? Eller, når er det point-of-no-return for TB+?
- Vel, slik jeg ser det er det bare oppsider ved dette prosjektet. Vi får ny journalistikk og nye mulige inntekter. MEn om leserne blir så forbanna at de ikke vil lese tb.no og nuller nettstedet, nå tror jeg ikke det vil skje, men mister vi krafta i markedet må vi ta tak.