Forsider utenom det vanlige. E24 (til høyre) hadde samme to sakene som tu.no på topp mandag. Det er unntaket, ikke regelen.
Stoffutveksling doblet trafikken
TU.no ikke lenger bare for ingeniører. Skal nå ut til folk flest.
Med tre stoffutvekslingspartnere søker Teknisk Ukeblad bredt etter nye lesere på nett. Gjennom ABC Nyheter, E24 og Nettavisen får TU nesten 35.000 unike brukere i uken i gode perioder. Og mens fagbladet til sammen hadde i underkant av 60.000 i uke 18 i fjor, var antallet steget til 114.000 i samme periode i år.
- Den umiddelbare fordelen er at vi får nye lesere, men jeg opplever at markedsføringen er enda viktigere. Når de leser artiklene våre hos en av våre partnere får de øynene opp for Teknisk Ukeblad og at vi er et blad for folk flest, forteller nettsjef Svein Erik Hole.
Han forklarer at omtrent 40 prosent av trafikken kommer direkte på forsiden. Denne trafikken er i vekst, forteller Hole. En av fire besøkende kommer fra partnere, en av fire fra søk og hver tiende besøkende kommer fra sosiale medier, og da særlig fra Facebook.
Høy egenproduksjon
I redaksjonen produseres det rundt 15 egensaker hver dag. Av disse går 3-4 ut til partnerene. E24 får innhold som har økonomielementer i seg, Nettavisen får forbrukerstoff, mens ABC Nyheter får de tabloide toppene og dermed kan overlappe de to andre i innholdsutvalget.
Denne utvelgelsen veier ikke inn i den redaksjonelle prioriteringen slår Hole fast. Visst har de dialog med deskene til partnerne, som gjerne gir TU tips, men tenner de ikke på tipset, tar de heller ikke tak i det.
- Vi endrer profilen på nettsiden gradvis, men ikke på grunn av samarbeidet. Forsiden vår er nå prioritert og skal ha en viss allmen interesse, hvis ikke havner artikkelen i en av seksjonene.
Vurderer samarbeidene
I løpet av noen uker vil TU møte sine partnere for å drøfte erfaringene fra samarbeidet så langt, hvor blant annet form og innhold vil bli vurdert. .
- Vil dere utvide med flere partnere?
- Nei, jeg tror ikke vi skal ha flere partnere enn i dag, men det kan komme endringer. Uansett skal vi først forsøke å tune samarbeidene vi har i dag og å få mest mulig ut av disse.
Bredere innhold
I omtrent et halvt år har E24 fått redaksjonelt innhold fra ftu.no. Ofte er artiklene å se på økonominettstedets forside, som mandag da to av toppsakene var produsert av TU. Dette stimulerer til en god stoffmiks, forteller ansvarlig redaktør Per Valebrokk, selv om mandagen var litt utenom det vanlige.
- Det gir en god stoffmiks for våre lesere, og komplimenterer vårt eget innhold på en god måte, sier Valebrokk.
TUs artikler legges på E24s drakt og teller derfor inn i E24s trafikk. Men om det er relaterte saker til artikkelen E24 velger å bruke, lenkes det direkte til TU. Det ønsker Valebrokk velkommen. Han mener at dersom lesere går fra E24 til TU, viser at samarbeidet også fungerer for TU, og at det gir E24s lesere insentiv til å komme tilbake til dem igjen.
E24 har fra før av samarbeid med Estate Media og Petromedia som leverer innhold fra henholdsvis eiendomsbransjen og oljenæringen.
ABC Nyheter og Nettavisen har samarbeid med blant annet Klikk.no.