Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef Schibsted. Foto:Kathrine Geard
Schibsted forbereder kutt
Lavere overskudd som følge av fall i papiravisenes opplag og annonseinntekter.
Schibsted-konsernet la fredag morgen fram regnskapsrapporten for andre kvartal. Konsernet varsler store kutt i kostnadene, men velger å fordele tiltakene over flere år.
Sammenliknet med samme periode i fjor økte driftsinntektene svakt med 2 prosent til 3,8 milliarder kroner, hovedsaklig som følge av god vekst for rubrikkannonseringen på nett. Resultatet før skatt endte på 442 millioner kroner, ned 19 prosent fra andre kvartal 2011. Overskuddet er imidlertid noe høyere enn markedsanalytikere spådde på forhånd.
Vekst på nett
- Mediehusene fortsatte å jobbe hardt med å tilpasse seg stadige strukturelle endringer og svekkede annonsemarkeder, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.
Online rubrikk-virksomheten økte inntektene med 16 prosent. Inntektene i mediehusvirksomheten i Schibsted Norge falt med 2 prosent, mens Schibsted Sverige hadde en tilbakegang på 1 prosent. Schibsted styrker nå innsatsen med overgangen fra papirbaserte til digitale medier.
- Utfordrende markeder
- Mediehusene våre gjør det bra i utfordrende markeder. Til tross for at de opererer i omgivelser hvor trykte publikasjoner er under press både fra fallende opplag og svekkede annonsemarkeder, klarer de å produsere godt innhold og opprettholde en tilfredsstillende lønnsomhet. De digitale inntektene vokser godt. Vi jobber med å innføre ulike modeller for brukerbetaling for redaksjonelt innhold på nettet, med lovende resultater, sier Ryssdal.
Kutter kostnader
De strukturelle endringene i mediebransjen fortsetter. Smarttelefoner og lesebrett setter ytterligere fart på overgangen til digitale plattformer. Schibsted akter derfor å gjøre to ting: Fortsette å styrke sin digitale kompetanse og kapasitet samtidig som konsernet tilpasser kostnadene.
Som en konsekvens av dette tar Schibsted sikte på å redusere kostnadsbasen med om lag 500 millioner kroner de neste to årene. Tiltakene vil hovedsakelig bli gjennomført i de abonnementsbaserte mediehusene i Norge og Sverige, i tillegg til Spania. Ytterligere detaljer vil bli offentliggjort i løpet av tredje kvartal i år.
- Vi er overbevist om at redaksjonelle produkter vil være etterspurt og danne grunnlag for en sunn og lønnsom virksomhet også i den digitale fremtiden, sier Ryssdal.