Amund Djuve. Foto: Birgit Dannenberg
DN øker digitalprisen 62 prosent
Vil fjerne forskjell som bremset satsingen.
Dagens Næringsliv sendte i går kveld epost til sine abonnenter med beskjed om nye priser. De innebærer en kraftig justering av digitalprisen.
Et abonnement på avisas digitale utgaver kostet i høst 3.086,50 kroner i året. Nå skrus prisen opp med hele 62 prosent, til 4.990 kroner.
Skapte forsiktighet
Også papiravisa blir dyrere, men øker med langt lavere prosentsats. Avhengig av abonnementstype øker papirabonnementet med 5 til 15 prosent, opplyser sjefredaktør Amund Djuve.
Han sier den viktigste grunnen til det kraftige prishoppet er ønsket om å avskaffe insentiver som har bremset den digitale satsingen.
– Ulik pris og ulik inntekt på papir- og digitalutgavene skapte en viss engstelse for kannibalisering. Det medførte en forsiktighet og litt defensivt salg.
Djuve tror markedet er modent for lik prising av de to kanalene og sier DNs undersøkelser viser at mange digitalabonnenter allerede har trodd at de betalte det samme som for papiravisa.
Momsen spiser besparelser
– Men det er vel billigere å produsere og distribuere digitalt?
– Jo, men den forskjellen er i samme størrelsesorden som momsen på digitale utgaver. Vi vil fortsatt ha noe mindre fortjeneste på digitalavisa, siden annonseinntektene foreløpig er lavere der.
Djuve peker på at digitalutgavene av DN rustes opp samtidig med prisøkningen:
• Hele magasinet D2 vil inngå i abonnementet, mens digitalabonnentene tidligere bare fikk tilgang til noen av sakene.
• Digitalavisa blir tilgjengelig kvelden før papirutgaven ligger i postkasser og på dørmatter. Dette har allerede vært tilfelle for Ipad-utgaven en stund, men skal nå utvides til alle digitale kanaler. I første omgang blir digitalavisa tilgjengelig fra klokka 22. Men Djuve ser for seg enda tidligere publisering og ser ikke bort fra at digitalaviser i framtida vil velge å distribuere enkeltsakene etter hvert som de er ferdige.
• I første kvartal neste år blir også mobil- og PC-utgavene heldigitale. De har hittil vært PDF-utgaver av avissidene. en Android-utgave for brett er like rundt hjørnet.
Slipper bremsen
Djuve tror papiravisa vil leve ganske lenge. – Men en gang må vi leve av digitale lesere. Derfor gjelder det å fjerne insentiver som bremser satsingen.
Redaktøren sier den digitale kundemassen er beskjeden. Han mener det skyldes at digitalutgavene ikke er markedsført, nettopp fordi avisa med gammel prising har tapt penger for hver abonnent som erstattet papirutgaven med digital lesing.
– Nå får vi et mye bedre inntrykk av markedet. Men jeg regner med fortsatt forsiktig utvikling.
Kunder som allerede har digitalt abonnement, får perioden forkortet så den reflekterer de nye prisene.