Annenhver mener det var «bedre før»
GARDERMOEN (Journalisten): Men knapt én av tre mener egen redaksjons produkt er blitt dårligere, ifølge kvalitetsundersøkelse.
For tredje gang på fire år har Norsk Journalistlag (NJ) og Norsk Redaktørforening (NR) gått sammen om å gjennomføre en kvalitetsundersøkelse blant norske journalister og redaktører.
Tirsdag ble hovedfunnene presentert av nestleder Thomas Spence for NJs landsmøtedelegater.
Et av hovedfunnene er at 47 prosent av de som svarte mener mulighetene til å jobbe med saker som krever ekstra ressurser er blitt dårligere de siste tre til fem årene.
Samtidig mener 28 prosent at kvaliteten på det journalistiske produktet i egen redaksjon er svekket i samme tidsperiode. Det sa Spence avdekker en viss inkonsekvens i hva de spurte svarer.
- Det er nyanser, og ingen entydig oppfatning. Undersøkelsen bygger på selvangivelsesprinsippet. Jeg tror norske journalister er ærekjære. Jeg tror det skal noe ekstra til å si at egne produkter leverer tidligere enn dårligere. Men det er min tolkningen, og ikke noe vi kan lese ut av undersøkelsen, sa Spence til landsmøtedelegatene.
I store trekk oppsummerte han at det svarene i undersøkelsen er på nivå med hva som er gitt i tidligere undersøkelser i 2010 og 2011.
- Tallene er forbausende stabile. Den viser blant annet at tid, bemanning og produksjonskrav er de viktigste faktorene som påvirker kvalitetsjournalistikk, konkluderte Spence.
Han fremhevet også at én av ti saker ikke oppfyller redaksjonens egne kriterier til journalistiske produkter. Med det menes ikke etiske rammeverk som Vær Varsom-plakaten eller Tekstreklameplakaten, men strengere, interne kriterier i redaksjonene.
Svarprosent i undersøkelsen var på drøyt 40 prosent blant 7.000 journalister og 750 redaktører.