DT Geir Arne Bore og Siw Myhre. Foto: Birgit Dannenberg
Innfører etiske husregler
Journalistene i Drammens Tidende syns det er greit å oppgi biinntekter til redaktøren.
Denne uken lanserte ansvarlig redaktør Geir Arne Bore i Drammens Tidende et sett etiske husregler for avisen. Hittil har avisens ulike praksiser blitt sendt ut i form av epost. Men nå er altså alt samlet i ">ett dokument.
Har din mediebedrift etiske husregler? Del i kommentarfeltet!
Biinnteker
Reglene klargjør hvordan Drammens Tidende løser ulike etiske problemstillinger. I reglene er det også kommentarer til punkter i Vær Varsom-plakaten. Og på noen punkter er de strengere enn plakaten.
– Vi ønsker å være tydeligere på integritet. Vi skal være åpnere eksternt og internt på økonomiske bindinger og hvilke verv man har. Ikke fordi noen har noe å skjule, men for at det ikke skal være grunnlag for å mistenke noen, sier Bore.
Derfor heter det blant annet i de nye reglene at «inntekter og godtgjørelser til fast ansatte og faste vikarer for arbeid utenfor Amedia Buskerud skal godkjennes av ansvarlig redaktør. Unntaket er mindre oppdrag som f. eks barnepass.»
Bore sier seg enig i at det vil være en gråsone for hvilken sum som må «innrapporteres» til redaktøren.
– Men har du 100.000 kroner som bijobb er det ingen tvil om hvilken side du er på.
Høring
Og journalistene syns det er greit. Marianne Heimdal i klubbstyret sier de fleste syns det er uproblematisk så lenge reglene holder seg innenfor lovverket.
– Begrunnelsen vår er at vi bør gå foran som gode eksempler på åpenhet, skriver Heimdal i en e-post.
Bore sier han har sjekket med advokat at reglene ikke skal være i konflikt med lovverket.
Redaksjonsklubben har ikke vært involvert i arbeidet med etikkreglene. Men journalistene har fått sagt sitt. Ifølge Heimdal har det vært allmøte hvor alle har fått komme med sine meninger og medarbeidere har sittet i etikkgrupper. Utkast til regler har også vært på høring.
– Det har vært stort engasjement i redaksjonen, skriver Heimdal.
Bore sier arbeidet med reglene begynte før romkvinnesaken. Ideen dukket opp på et møte om hvordan medarbeiderne kunne bli mer trygge på seg selv. Dessuten anbefaler Redaktørforeningen alle redaksjoner til å ha eget regelverk.
Aktiv identifisering
Andre eksempler på hva DT har i «etikkplakaten» er opplysninger om at reiser som hovedregel dekkes av Drammens Tidende. Og er den ikke det skal leserne få vite.
Det heter også at avisen som hovedregel aldri skal identifisere mistenkte eller siktede i krimsaker. Identifisering krever ifølge reglene en aktiv beslutning.
– Vi som lokalavis har et annet ansvar knyttet til det med identifisering enn nasjonale tabloidaviser. Jeg tror det slår hardere om vi bruker navn på en person i en økonomisak enn om Dagens Næringsliv gjør det, sier Bore.
Sponsor
Et annet spørsmål han sier har vært diskutert i redaksjonen er hvordan de skal dekke arrangementer de selv er arrangør av. Da avisen i fjor fylte 180 år havnet det på forsiden.
Husreglene sier at slike saker skal være journalistisk begrunnet.
– Vi som andre lokalaviser har mange arrangementer i lokalsamfunnet. Men vi er nøye på å gjøre journalistiske vurderinger. Hvor stor omtale skulle 180-årsjubileet få? Det havnet på forsiden.
– Så det betyr at alle bedrifter som fyller 180 år i Drammen kan vente å få forsiden i DT?
– Kanskje hvis det er Turboneger som holder konsert. Men det er noe som må vurderes fra sak til sak.
Flere har husregler
Flere andre medier har egne husregler. NRK har utarbeidet en egen Etikkhåndbok. Den er tredelt og består av Vær Varsom-plakaten med NRKs kommentarer, Tekstreklameplakaten og en faglig og etisk sjekkliste. I tillegg er det utarbeidet et vedlegg om samtidig imøtegåelse.
VG har det de omtaler som et internt sett av trafikkregler som de kaller «God VG-skikk». Denne består blant annet av interne regler, retningslinjer for rettinger og relevante lovtekster.
Egne husregler fins også i Dagbladet. De består av avisens kommentarer til Vær Varsom-plakaten.
Aftenposten har etiske husregler for redaksjonelle medarbeidere. Denne består av utdypelser og presiseringer om integritet, verv og eierinteresser, markedsføring og sponsing, produktomtale og mer.
Kjenner du til flere medier som har husregler? Bli med i debatten!