Annonseras for riksavisene

Har mistet nesten hver femte annonsekrone siden i fjor. Samtidig fosser nett og spesielt mobil fram.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De største avisene her i landet faller dramatisk i annonseomsetning, bekrefter den ferskeste statistikken fra Mediebyråforeningen. Ved utgangen av mai ligger reklameomsetningen for riksavisene hele 18,5 prosent lavere enn på samme tidspunkt i 2012. Også regionavisene opplever en klar tilbakegang, med minus 11,1 prosent.

Samlet faller kategorien dagspresse med 13,8 prosent. Dagspressen har nå 16,9 prosent av all annonseomsetningen som er omfattet av Mediebyråforeningens statistikk, mot 20,5 prosent i fjor.

Ukepressens og fagpressens reklameinntekter ligger henholdsvis 9,0 og 14,4 prosent lavere enn ved utgangen av mai i fjor.

Samlet framgang

Akkumulert omsetning for hele mediebransjen etter årets første fem måneder viser derimot en framgang på 4,6 prosent, målt mot samme periode i 2012. Det er imidlertid lavere enn veksten etter fire måneder, som endte på 5,4 prosent. De samlede reklameinntektene fra årsskiftet og ut mai økte fra 3,7 til 3,9 milliarder kroner. Dette skyldes i hovedsak solid framgang for internett, tv og radio, som vokser med henholdsvis 18,9, 8,2 og 6,1 prosent.

Med inntekter på 1,5 milliarder kroner øker tv sin markedsandel fra 37,8 til 39,2 prosent av den samlede omsetningen via Reklamebyråforeningens medlemmer.

Flere kroner på nett

- Internett som gruppe befester sin posisjon ytterligere. Den nærmer seg nå 750 millioner kroner og har en markedsandel på drøye 19 prosent, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen. I fjor lå nettets markedsandel på 16,8 prosent.

Display står for 75 prosent av internettinntektene, søk for 14 prosent, mobil 8,5 prosent og web-tv 3 prosent. Spesielt mobilplattformen øker sin reklameomsetning kraftig, fra 17,5 til 63,1 millioner kroner. Det tilsvarer en vekst på solide 259,7 prosent siden i fjor.

Men både kronemessig og i markedsandeler er disse kategoriene fortsatt relativt små.

Mer stabilt i år

Statistikken viser for øvrig at markedsandelen for dagspressen faktisk økte noe fra april til mai, fra 16,6 til 16,9 prosent. Deler av magasin- og dagspressens Direct Mail-distribusjon er fra årsskiftet flyttet til kategorien direktereklame, som per utgangen av mai øker sin omsetning med 11,1 prosent i forhold til i fjor.

Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. Det vil si etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner. Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken: Carat Norge, Futatsu, IUM, Maxus Communications, MEC Norway, MediaCom, MediaPlus, Mindshare Norway, OMD, Phd, RED Media Consulting, Vizeum Norge, In-Sight, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway).

 

 

 

Powered by Labrador CMS