NJ-leder Thomas Spence står i bresjen for en kampanje om fri og kritisk journalistikk. Foto: Birgit Dannenberg

Skal lære elever at journalistikk koster

Presseorganisasjoner sammen om mediekampanje.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Neste år skal pressen gjennomføre en nasjonal kampanje for journalistikken. En sentral del blir å tilby et opplegg til skoler rundt om i landet der journalister og redaktører skal snakke om faget sitt. Det sier leder Thomas Spence i Norsk Journalistlag (NJ).

Lærer å betale

– Vi vil ha en meningsutveksling med elevene for å få fram at fri, kritisk journalistikk er forskjellig fra annen informasjon som de får fra PR, blogger også videre, sier Spence.

– Ligger det en kritikk her om at skolen ikke gjør dette godt nok i dag?

– Nei, jeg vil ikke si det. Vi prøver nye kanaler for å påvirke alle som betyr noe for medienes vilkår. Og da går vi også på brukerne, som også skal forstå at god journalistikk koster. Vi vil skape forståelse for at de ikke får levert like mye god journalistikk uten å betale for det.

Grunnlovsjubileum

Kampanjen skjer samtidig med at grunnloven feieres for sine 200 år.

– Vi syns frie medier er en naturlig del av grunnlovsjubileet.

Initiativet kommer fra Norsk Journalistlag (NJ), som har fått presseorganisasjonene Norsk Redaktørforening, Mediebedriftenes Landsforening, Fagpressen, Landslaget for lokalaviser, NRK og TV 2 med på laget.

Reklamekampanje

Nylig lyste NJ ut stillingen som prosjektleder for kampanjen. Ifølge utlysningsteksten skal den «skape økt forståelse i befolkningen og blant beslutningstakere for journalistikkens betydning og rolle i et demokratisk samfunn» og «gi de unge mer kunnskap om uavhengige, redigerte medier».

I tillegg til skoletilbudet er målet å forfatte kronikker og arrangere debatter. Spence sier også det er et mål å ha en dag eller uke hvor mediene selv annonserer og forteller publikummet hvem de er og hva de er til for.

– Det kan være å fortelle om hvordan publikasjoner blir til og hvilke etiske vurderinger som foretas. Eller hvordan et innslag i Dagsrevyen lages fra klokka seks om morgenen.

I Sverige har TV-lisensinnkreveren Radiotjänst tidligere vakt oppmerksomhet med flere kampanjer for fri allmennkringkasting. Men Spence sier deres kampanje ikke er etter inspirasjon fra svenskene.

Søker Fritt Ord

Det var landsmøtet i NJ som tidligere i år vedtok kampanjen. Derfor vil prosjektlederstillingen også ligge hos fagforbundet. Men hvor mye penger kampanjen vil koste er ikke klart ennå.

– Vi har ikke laget organisasjon ennå. Og vi har ikke satt av penger i NJ ennå fordi dette primært vil gå i 2014. Kampanjen har vakt stor interesse blant medlemmer. 

Spence sier også det til dels blir snakk om et spleiselag i form av redaktører og journalister som besøker skolene. Organisasjonene vil også søke Fritt Ord om midler.

Powered by Labrador CMS