Anders Rikter i Schibsted avviser at konsernet har en plan om å fokusere helt på digitale medier fra 2017.Foto: Berit Roald / Scanpix
Schibsted avviser dato for papiravvikling
Meningsløst å sette et punkt i kalenderen, sier kommunikasjonsdirektør.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I en artikkel Journalisten publiserte fredag omtales det at Schibsted, eller ledelsen i Eesti Meedia skal på et internt møte ha presentert opplysningen om at Schibsted slutter med papiraviser for å konsentrere seg om nye medier og rubrikkannonser.
Les også: Schibsted retrett fra Estland skaper engstelse
- Vi vil avvise på det sterkeste at det finnes en overordnet plan om å slutte med papiraviser på et gitt tidspunkt. Vi er helt tydelige på at papiravisen er viktig både for lesere og annonsører, og vil være det i mange år videre. Selv om digitaliseringen av mediebransjen går raskt, vil det være meningsløst å tippe på et slikt tidspunkt årevis fram i tiden, og det er veldig mye som vil skje før det. Det er også slik at det er forskjeller både i posisjoneringen til det enkelte mediehus og for utviklingen i land og markeder, noe som ytterligere understreker at det ikke er riktig å sette noen felles sluttdato for papir, sier kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Schibsted til Journalisten.
Under forhandlingene om et salg av Eesti Media med ledelsen er det oppstått spekulasjoner om hvem som kan komme inn på eiersiden. Det er på det rene at den lokale ledelsen ikke har de finansielle musklene til å bære kjøpet av alene. Frykten har vært at Vladimir Putin-lojale Gazprom Media skal være blant interessentene og ende med å komme inn på eiersiden.
- Av prinsipp kommenterer vi ikke hvilke aktører som er blant interessentene i slike prosesser. Men det er viktig å understreke atSchibsted har eiet Eesti Meedia i 15 år. Vi er stolte av at EEM i denne tiden har utviklet seg til et modent, økonomisk solid og godt posisjonert mediekonsern i Estland og Baltikum basert på sunne prinsipper om redaksjonell uavhengighet. Vi har jobbet tett med dagens ledelse i 15 år, og deler deres visjon og verdier for Eesti Meedia.