REKORD: Mads Andersen i VGTV intervjuer Hans Olav Lahlum og satt verdensrekord. VGTV er blant virksomheten som løfter de digitale tallene i VG Foto:Kathrine Geard
VG dobler TV-bemanningen
Skal satse millioner på tv-posisjon.
VGTVs bemanning skal dobles. Det kom fram på et internt møte i VG torsdag, skriver VG Nett. I dag arbeider rundt 25 personer med VGs TV-satsing i dag.
– Det er i all hovedsak snakk om en innholdstung satsing. Vi snakker om direktesendinger på nyhetshendelser, innkjøp av program fra eksterne produsenter i Norge, og materiale fra utenlandske produsenter. Slik som med Saturday Night Live.
Bemanner opp
– Vi skal gjøre en betydelig investering, sier digitaldirektør Jo Christian Oterhals til Journalisten. Primært vil investeringen brukes på å ansette flere folk, i all hovedsak er det snakk om redaksjonelle medarbeidere. Men det vil også bli investert i ulike aspekter av teknologi og innhold.
Blant områdene det skal satses på er mer innkjøp av eksterne programmer. Deriblant det kjente amerikanske humorprogrammet «Saturday Night Live». VG vil vise programmene et døgn etter at de er sendt i USA.
VGTV har tidligere gjort gode erfaringer med eksterne produksjoner, som animasjonsserien Fanthomas. Serien hadde på tampen av 2009 samlet sett over ti millioner visninger.
Ingen TV-kanal
Oterhals mener at det er nå de teknologiske forutsetningene er til stede for å gjøre en satsing i stor skala på nett-TV. Bredbåndskapasitet er nå en ting, men en vel så viktig faktor er duppeditter. Norge er verdens ledende på det han kaller simultankonsum. Men tre eller flere såkalte devicer er det få andre land som ser på flere skjermer samtidig i så utstrakt grad som nordmenn gjør.
Og så hjelper det at fire av ti under 30 ser daglig på nett-TV.
– Blir VGTV en tv-kanal nå?
– Ikke i den forstand at du setter deg ned på ettermiddagen og så begynner et program akkurat da. Det er vi ikke interessert i heller. Snarere ønsker vi å gjøre ting når det skjer. Et av våre naturlige fortrinn, er dersom det skjer flere nyhetshendelser samtidig, da kan vi sende parallelt.
VGTV har også de siste årene høstet erfaringer med samproduksjoner gjennom Tørnquist-show som også er blitt sendt på TVNorge-kanalen Max. Oterhals sier at de ikke har planer om tilsvarende ennå, men utelukker ikke at det kan skje igjen.
En pakke
I bunnen ligger nyhetsjournalistikken.
– Dette er ikke en humordrevet satsing, men humor viktig for oss. Det er i hovedsak nyheter vi kan og det er derfor folk kommer til VG. Det andre er tilleggsdimensjoner av totalpakken vi vil levere. VG har alltid vært en bundle, slik blir også på TV.
Nyheten om satsingen ble lansert på et møte med annonsører. I ettertid forteller direktøren at det er kommet positive tilbakemeldinger. Med dette tror han at VGs folk kan gå til mediebyråene og annonsørene og fortelle hvor mange seere de kan levere til dem, og ikke minst gi større forutsigbarhet.
Utvidelsen av organisasjonen tror han ikke vil være endelig på plass før mot slutten av neste år. Men for publikummet vil satsingen være tydelig allerede denne høsten med 14 produksjoner, hvor seks er helt nye.
– Vårsesongen vil bli enda tyngre.
Eget selskap?
Oterhals utelukker ikke heller at det vil komme enda flere konsepter knyttet opp mot VGs merkevarer, som Dine Penger, E24 og for eksempel Vektklubben. I dag har MinMote og matsatsingen Godt.no slike tilbud.
– Vi tror at tradisjonelt TV står foran enorm endring, omtrentlig som det papiravisene har stått over. For TVs del tror vi endringen vil skje raskere enn det gjorde for avisene.
Oterhals utelukker ikke at selskapet kan skilles ut. VG kan vise til suksess med slikt gjennom VG Multimedia eller VG Mobil.
– Vi liker den modellen.