Redaktør Helge Øgrim i Journalisten. Foto: Birgit Dannenberg
Spar oss for festtaler
LEDER: Kampanjen for journalistikken trenger åpen selvkritikk.
En kampanje som skal demonstrere journalistikkens lanseres neste år. Den støttes av NJ, Redaktørforeningen, Lokalavisene i LLA, Mediebedriftene (MBL), Fagpressen, NRK og TV 2. Fritt Ord bevilget 250.000 kroner.
Debatten på initiativets Facebook-side, der alle journalister og mediekritiske stemmer burde delta, dreier seg nå om kampanjens mål og form. Prosjektplanen er varslet til slutten av november. Det er risikabelt for bransjeforeningene å lene seg til tradisjonene her.
Les også: Usikkerhet rundt holdningskampanjen.
Mediefolk overdriver ofte sin egen verdi for samfunnet og tegner et selvbilde som kolliderer med det inntrykk andre har av innholdet. Samtidig er mediene mer lukket enn mange av institusjonene vi retter søkelys mot.
Kampanjen må ikke bli en aksjon for inntektsmodeller. Verken pressestøtte eller nettbetaling er et entydig gode. Den må heller ikke framstille alt vi publiserer som verdifullt. Når pressefolk gjør det, tror de det ikke selv. Det underlødige innholdet har en rent kommersiell funksjon, noe vi burde innrømme. Festtaler er pinlige selv på bransjetreff. Offentligheten burde skånes for dem.
Kanskje kan redaktører og journalister styrke medienes omdømme og bevisstheten om deres betydning for demokratiet best ved å bevege seg ut av redaksjonene. Glem idéene om felles aksjonstekster og fikse grep som blanke sider. Husk at holdningskampanjer nesten alltid er sløsing med penger og tid. Her vil de bare forsterke inntrykket av lukket laug.
Tenk heller debattmøter i egen eller like gjerne andres regi, der lokalavisas skarpeste kritikere møter de ansatte. Innfør store og tydelige flater for rettelser. Si unnskyld før PFU-fellelse truer. Vis fram metoden som avdekket snusk og hvilke feil som ble gjort i vinnersaken.
Send en utenriksjournalist til folkehøyskolen og en sportskommentator til idrettslinja. Trekk veksler på Kommunikasjonsforeningen, som kan arrangere konfrontasjoner med informasjonsavdelingene. Brennpunkt kan møte bankene og TV 2 kriminologene. Gjør det i størst mulige offentlighet.
Spør hvordan andre synes mediene gjør lokalsamfunnet bedre og dårligere. Si høyt hva du misliker i egen avis og kanal, slik vi vil at lærere og leger skal varsle.
Kampanjen for journalistikken bør gjøre den bedre. Derfor kan den ikke starte med omforente synspunkter og pengeønsker. Kritikken av mediene møtes ofte med fortielse eller sure motangrep. Men den er i virkeligheten vår livline.