Femdoblet lesere på to år
Teknisk Ukeblad opplever vekst både på nett og papir.
– Det viktigste er at vi leverer riktig innhold, riktig presentert. Vi har jobbet med presentasjonen. Rent journalistisk vil det si at vi vinkler og titler saker slik at folk forstår dem, sier digitalredaktør Svein-Erik Hole om årsaken til at TU.no har femdoblet brukertallene.
Tenker flermedialt
Teknisk Ukeblad har i løpet av de siste årene gjennomført en større omlegging. Etter en kort periode med egen nettredaksjon ble hele redaksjonen flermedial.
– For to år siden arbeidet vi på papirets premisser. Nå leverer all til en stor pool, og så velger jeg og Tormod (Haugstad, redaktør Teknisk Ukeblads papirutgave red.anm.) hvilke saker som skal hvor. Vi har også arbeidet med hyppigheten, og har 15 oppdateringer om dagen. Målet er at hver bransje vi dekker skal finne noe hver dag.
TU.no har også inngått samarbeide med flere andre nettmedier. Innhold fra TU.no vises hos ABC Nyheter, E24, Aftenposten og nettavisen. Disse står for 20 prosent av trafikken inn til siden.
– Distribusjon av innhold er viktig, og vi bruker alle tilgjengelige kanaler for å få gjennomslag og øke rekkevidden. Partnerne utgjør bare en liten del dette. Men de bidrar til å øke kjennskapen til oss. Den største gevinsten får vi via sosiale medier og Google.
Han understreker at det som imidlertid har økt mest i løpet av toårsperioden er direktetrafikken.
Flere ingeniører
I tillegg til en vekst fra 55.000 unike brukere for to år siden til de 268.000 unike brukerne TU.no hadde sist uke, kan papirutgaven også notere en økning i antall lesere.
– Årsaken til at vi også øker lesertallet på papir er nok både at våre største eiere, ingeniørorganisasjonene Nito og Tekna, får flere medlemmer og at det generelt er en økende interesse for journalistikk om teknologi, sier Tormod Haugstad.
Han forteller videre at løssalget bladet begynte med i fjor har hatt minimal effekt for tallene.