Schibsted Media Group la torsdag morgen fram regnskapstall for fjerde kvartal 2013. De viser driftsinntekter på 3,9 milliarder kroner, opp fra 3,8 millioner i fjerde kvartal 2012. For hele året oppnådde Schibsted en omsetning på 15,2 milliarder kroner, som er 469 millioner mer enn i 2012.
Mediekonsernets brutto driftsresultat på årsbasis faller fra 2,0 milliarder kroner i 2012 til 1,7 milliarder kroner i fjor, i stor grad som følge av satsingen på digitale tjenester.
Mens opplags- og annonseinntektene fra papirmediene forsetter å falle betydelig, satser Schibsted vidrere på digitale rubrikktjenester verden rundt.
Opplagene faller
Opplagstallene viser at VG i fjerde kvartal 2013 var nede i et opplag på 164.430 på hverdager, ned fra 188.353 i samme periode året før. Det betyr et fall på hele 23.923 eksemplarer (minus 12,7 prosent).
► Aftenpostens hverdagsopplag falt kraftig, fra 225.981 eksemplarer i fjerde kvartal 2012 til 214.026 i siste kvartal av 2013 (minus 5,3 prosent).
► Bergens Tidende faller fra 76.817 til 73.736 (minus 4,0 prosent) og
► Stavanger Aftenblad fra 61.636 til 59,262 (minus 3,8 prosent).
► Fædrelandsvennen har et betydlig lavere fall, fra 35.441 til 34.845 (minus 1,7 prosent). Det tyder på at innføringen av digital abonnementsløsning har bidratt til å dempet opplagsfallet.
Det samme kan være i ferd med å skje i BT og Aftenbladet. Begge mediehusene kan glede seg over at opplagstallene faktisk økte noe fra tredje til fjerde kvartal i fjor, henholdsvis 633 og 617 eksemplarer på hverdager, etter innføringen av digitale betalingsløsninger også der. Da er inntektene fra digitale abonnement regnet på lik linje med papirabonnement.
Men digital vekst
- Våre mediehus utvikler nye nettjenester i raskt tempo. Mobil og web-tv blir stadig mer populært, og etter lanseringen av Aftenpostens og Bergens Tidendes nye digitale abonnementsprodukter i fjerde kvartal, har alle våre viktigste abonnementsaviser lansert betalingsmuligheter for nettbrukere, sier Ryssdal i en pressemelding.
Et skår i gleden er at driftsmarginen har falt fra 12 prosent i fjerde kvartal 2011, via 10 prosent i samme kvartal i 2012 og videre til 8 prosent i fjor.
– For de store abonnementsavisene er det sånn at marginene er lavere enn tidligere. Derfor fortsetter vi med god kostnadskontroll og fokus på utvikling, sa konsernsjef Rolv Erik Ryssdal under resultatpresentasjonen i Schibsteds lokaler.
Digital tilvenning
Erfaringen Ryssdal trekker så langt av innføringen av de digitale betalingsløsningene er at brukerne vennes til å betale for innhold.
– Vi er opptatt av at avisene skal få gjennomføre ulike modeller.
Ifølge tallene Schibsted la fram torsdag har VG nå 40.000 betalende digitalabonnenter (VG+), mens svenske Aftonbladet er oppe i 138.000. Aftenposten har registrert 100.000 brukere av de digitale tilbudene som ble lansert i november.
– De digitale flaggskipene, VG og Aftonbladet, leverer godt, og vokser mye på mobil, sa Ryssdal under presentasjonen.
Øker digitaltempoet
Investeringene innen digitale annonsetjenester trekker Schibsteds driftsresultat kraftig ned. Regnskapstallene uten de såkalt organiske investeringene på online-markedene viser et driftsresultat på årsbasis på 2,6 milliarder kroner, som er 100 millioner mer enn året før.
Konsernet offentliggjør i dag kjøpet av ytterligere et spansk rubrikkselskap.
- Schibsted ønsker å ta aktiv del i markedskonsolidering innenfor online rubrikk. I dag har vi gleden av å offentliggjøre at vi har kjøpt det spanske online rubrikk-nettstedet Milanuncios.com, som de siste årene har blitt populært i Spania. Dette styrker vår posisjon som en klar leder på det spanske markedet for online rubrikk og gjør at vi kan tilby et bredt utvalg av gode tjenester til våre spanske brukere og annonsører. Vi har også gått sammen med vår konkurrent Avito i Marokko og har dermed skapt en klar markedsleder, sier Ryssdal.
Milanuncios.com ble kjøpt for 50 millioner euro, som tilsvarer 416 millioner kroner med dagens eurokurs.
I fjerde kvartal oppnådde Schibsted et plussresultat før skatt på 1,5 milliarder kroner, mot et underskudd på 424 millioner i 2012. Dette skyldes i stor grad et milliardbidrag fra Telenor til selskapenes felles satsing på digitale rubrikktjenester i Asia og Sør-Amerika.
Gratisannonser på Finn.no
Schibsted ønsker å gi sin norske nettbaserte rubrikktjeneste et kick ved å innføre gratisannonser på Torget, Finn.nos seksjon for innbo og løsøre.
- Våre viktigste online rubrikkvirksomheter i etablert fase i Norge, Sverige og Frankrike avsluttet 2013 bra, med god vekst og stabilt høye marginer. Vi vil videreføre vår langsiktige strategi og fokusere på trafikkvekst og markedsledelse. Finn.no vil gjøre enkelte kategorier annonser for private gratis for å øke engasjementet blant brukerne. Deler av det private markedet på Finn Torget vil bli endret til en «freemium»-modell i løpet av 2014, sier Rolv Erik Ryssdal.
- Vokser godt
Den underliggende inntektsveksten for Schibsted i fjerde kvartal var 2 prosent. Online rubrikk-segmentet økte sine underliggende inntekter med 15 prosent, 20 prosent, utenom Spania. Brutto driftsresultat (EBITDA) var 406 millioner kroner (501 millioner). EBITDA før organiske investeringer i Online rubrikk var 686 millioner kroner, en økning fra 613 millioner i tilsvarende kvartal i 2013.
- Schibsted Media Groups digitale inntekter fortsatte å vokse godt i fjerde kvartal 2013, og konsernet er på god vei til digitalisering, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.
Schibsteds årsresultat før skatt og etter alle disposisjoner endte på 2,0 milliarder kroner, opp fra 620 millioner i 2012. Konsernstyret foreslår å betale aksjonærene et utbytte på 3,50 kroner per aksje for 2013.
Nye investeringer
Schibsted varslet torsdag at de skal investere mellom 100 og 150 millioner kroner på big data og 50 millioner kroner web-TV. Pengene skal gå til å rekruttere nye medarbeidere og kjøpe tekniske lisenser.
I omsetningen på Oslo børs stiger Schibsted i morgentimene med fem prosent til 398 kroner per aksje.