Sjefredaktør Espen Egil Hansen gjør sitt første store grep i produktet Aftenposten. Nå skal tempo på produktutviklingen økes. Foto: Birgit Dannenberg

Leverer for mye papir

Aftenposten legger om og tydeliggjør skillet mellom helg og hverdag.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I slutten av mars legger Aftenposten om på avisen. Bort skal Oslo-seksjonen, slik Journalisten fortalte om på mandag. Ny avis blir det ikke, men innovasjonstakten skal økes betraktelig, forteller sjefredaktør Espen Egil Hansen.

Det er onsdag og allmøte i Aftenposten. Lukten av nystekte boller kilder i nesen. Dagen før er det kjent at Aftenposten Junior er opplagsvinner og A-magasinet er landets største avismagasin. Der skal feires. Med boller og brus. Eller barnebursdag som administrerende direktør Sondre Gravir kaller det.

Digital vekst

Innimellom applaus for gode nyheter, følger også stillheten de dårlige. Signalene i markedet er felles for mange aviser, de er langt fra optimistiske. Ei heller i Aftenposten. - Det er litt mindre sol enn vi hadde håpet, sier Gravir i sitt værvarsel.

Samtidig konstaterer lederne en økning i antall digitale abonnenter. I overkant av to av tre som har kjøpt digitalt abonnement til éi krone blir med videre og betaler fullpris. Det hjelper når antall som sier opp abonnementene sine på papir akselererer ettersom nedoverbakken synes brattere.

Derfor oppfordres også de ansatte til å passe på kostnadene.

- Vi påvirker alle den økonomiske utviklingen, sier Gravir med et smil.

Mye papir

Aftenposten legger om avisen i slutten av mars. Ikke bare forsvinner Oslo-legget, men seksjoneringen i de to gjenværende leggene blir tydeligere markert.

Etter at avisens ansatte har invitert seg hjem til 367 lesere skal lærdommen trekkes ut og veksles inn i bedre avis. Det betyr færre sider enn tidligere.

- Jeg tror vi leverer for mye papir på hverdagene. Vi må lage en mer kompakt, smartere og bedre avis som er tilpasset en hektisk hverdag, sier sjefredaktøren.

Nyhetene skal flyttes frem, og fra månedsskiftet vil for eksempel økonominyheter og utenriks kunne i større grad stå side om side med hverandre.

Det blir som nevnt ikke en «ny» avis, men gå videre med dagens produkt. Videreutvikle det.

- Dette handler om hva vi ønsker å åpne avisen med, og hvor mange sider vi ønsker å bruke på det. Slikt vil gi oss større fleksibilitet, sier Hansen.

Helg er helg

- Vi har jobbet mye med at hverdagene og helgen skal være annerledes fra hverandre. Det er helgen vi skal forsvare lengst, understreker Hansen og utdyper: - Det er i helgen vi har tid til å lese avisen. Det ser vi på opplagstallene, og det ser vi på tilbakemeldingene fra leserne.

Dermed utvikles avisene fredag, lørdag og søndag. Med et opplag som har falt i snart tjue år, mener redaktøren det er logisk at det er helgen som vil vare lengst.

- Da er det viktig å ha et godt produkt.

I fjor hadde Aftenposten et snittopplag på 214.026 aviser, på lørdager ligger opplaget på 237.613 mens det på søndag er på 190.472 aviser.

Også ny app for nettbrett, og til dels mobiltelefon, lanserer Aftenposten i slutten av måneden. Denne er på alfa-stadiet i skrivende stund.

 

Powered by Labrador CMS