Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Foto: Thor Nielsen
Har beredskapsplaner klare
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media krever doblet vekst i digitalinntektene i år.
– Jeg kan bekrefte at det har vært en krevende inngang på året. Vi gjennomføre tiltak som er nødvendige for at vi fortsatt kan ha gode resultater samtidig som vi har nok utviklingskraft.
Det sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Han viser til at konsernet har hatt en driftsmargin på mellom 12 og 13 prosent i de tre foregående årene før i fjor. I 2013 falt marginen til 10,8 prosent.
– Vi bør ha en inntjening som minimum gir 10 prosent margin selv i krevende tider. Over tid bør marginen være høyere.
Diskuterer internt
Mandag bekreftet konsernsjef Are Stokstad hos konkurrenten Amedia kutt på en halv milliard kroner med virkning allerede fra neste år.
Polaris’ konsernsjef er mer opptatt av å få fram at det jobbes kontinuerlig med kostnader enn å snakke om konkrete kutt.
– Vi er ikke der at vi nå vil kommentere hvilke tiltak som vil være nødvendige, eller omfanget av dem. Vi kommer til å diskutere dette internt med tillitsvalgte, konsernstyret og styrene i hoveddatterselskapene.
På tampen av 2012 varslet Polaris kutt på 145 millioner kroner, tilsvarende 100 årsverk, fram mot 2016.
Koch forteller at de ulike mediehusene i konsernet har utarbeidet beredskapsplaner. Men på spørsmål om hvilke tiltak de inneholder, viser han til det enkelte selskap. Utover beredskapsplanene som skal settes i verk etter behov, jobber konsernet med å spare penger på trykk og distribusjon.
Mer vekst
Konsernsjefen er mer interessert i å snakke om inntektssiden enn mulige kutt. Han sier det satses for å sikre de digitale inntektene. Polaris Media skal posisjoneres i det digitale medielandskapet.
– Stadig flere steder er nå mediehusene våre størst digitalt i sine lokale og regionale markeder. Vi jobber intenst med hvordan vi kan få til det endelige digitale gjennombruddet. Ingen klarer over tid å spare seg til suksess. Vi har stort fokus på den digitale siden, men vi må selvsagt også fortsette prosessen med å effektivisere driften.
Konsernets digitale inntekter vokste i fjor med 12 prosent.
– Det er for lavt. Vi må ha en vekst på 20 til 30 prosent i året. Bare vi får posisjonert oss er det kjempepotensial, sier Koch, og viser til mobil, nett-tv og digitalt innhold som eksempler.
– Det var en annen retorikk enn den velkjente fra medieledere om at Google og Facebook er de største konkurrentene?
– De tar altfor mange annonsekroner, selvfølgelig. Facebook tar kanskje en milliard, og Google to. Men vi må ikke gjøre oss blinde på at det er umulig for oss. Vi er fortsatt en vekstindustri, og vi i Polaris har mange nummer én-posisjoner og gode innholdsprodukter. Og et par hundre millioner kroner i inntekter. Disse skal vi øke kraftig. Men det er en utfordring. En spennende en.