Britt-Ellen Negård mener det er viktig å se på direktørene regionalt og sentralt. Hun tviler på at de vil gi seg selv sluttpakker. Foto: Birgit Dannenberg

Frykter for de sårbare avisene

Mange tillitsvalgte troppet opp hos NJ for å delta på seminar om nedbemanning.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

- Vi er redd for rasering av mediehus som allerede er sårbare, sier konsernlagsleder Britt-Ellen Negård i NJ Amedia.

Det er snart to uker siden Journalisten kunne fortelle at ledelsen i Amedia har økt farten på kostnadsprogrammet sitt. I forrige uke ble redaktørene i konsernet orientert om situasjonen på Gardermoen, og denne uken møtte ledelsen tillitsvalgte.

Ser mot direktørene

Blant tingene de tillitsvalgte frykter er at enkelte mediebedrifter tilbyr flere sluttpakker enn man kan tåle. Og at det vil ramme produktet.

Like før møtet om kutt i mediebransjen i regi av Norsk Journalistlag begynner, forklarer Negård at tillitsapparatet i Amedia er opptatt av at konsernledelsen ikke bare ser på mediehusene, men også på regionalt nivå og på direktørsjiktet under konsernledelsen. Negård er ikke så sikker på at alle direktørene som arbeider i Akersgata er like nødvendige.

- Vi lurer på hva de gjør.

Hun sier kuttene, hvor størrelsen ennå ikke er slått fast for de enkelte mediehusene, ikke kan gjennomføres etter ostehøvelprinsippet. Det vil slå feil ut for de svakeste, sier hun.

- Og så er vi skeptiske til tempoet dette skjer i. Vi har ingen grunn til å tvile på ledelsen. Situasjonen vi er i er reell, men må det skje så fort?

Negård mener det er nødvendig å se på strukturelle endringer. Som distribusjon, trykkeri og frekvens. Etter det Journalisten kjenner til, kan det være aktuelt for Amedia å selge et trykkeri på Østlandsområdet. Her har konsernet fire trykkerier. To i Vestfold, ett på Lillestrøm og ett på Biri.

Holder pusten

Hos konkurrenten Polaris følger de med på det som skjer i Amedia.

- Vi er på tå hev, sier Helge Gloppen som leder NJ Polaris Media.

Tidligere denne uken forklarte konsernsjef Per Axel Koch at beredskapsplanene er klare og at veksten i digitale inntekter må dobles.

- De som sitter nærmest Schibsted har begynt å få signaler om at ting også kan skje hos oss. I så fall håper vi på bedre betingelser på sluttpakkene enn sist, sier Gloppen.

Kompetanse er stikkord som går igjen. Både i Amedia og i Polaris, men ansiennitet blir styrende når bedriftene skal nedbemannes. Og frivillighet.

Muligheter

Onsdag møtte de tillitsvalgtes konsernutvalg konsernledelsen. Ifølge klubbleder Knut Okkenhaug i Adresseavisen var det ingen nye, konkrete budskap fra ledelsen.

Enn så lenge forholder de seg til kostnadsprogrammet som går ut 2015. Likevel har nok det som skjer i Amedia en smitteeffekt på resten av bransjen.

- Det er grunn til å tro at det går utover 2015, sier han og legger til at ikke alt er svart. Digitale inntekter øker, det gir mange muligheter.  

 

Powered by Labrador CMS