Sammenslåing av aviser kan være et av flere tiltak for å redusere kostnader i Amedia. Foto: Glenn Slydal Johansen

Kan bli flere Amedia-sammenslåinger

Finnmark, Lofoten og Sunnfjord blant mulige kandidater.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Et av tiltakene aviser i Amedia vurderer for å spare penger er å fusjonere aviser. Om det betyr at det vil gå så langt som at titler slås sammen, er foreløpig uklart. Men at det blir mer samarbeid på tvers av titlene, forbereder avisene leserne på.

Utredes

– Færre kommer til å jobbe i Lofot-Tidende og Lofotposten fra 1. januar 2015, og de to avisene kommer til å søke sammen i et samarbeid som det ennå ikke er avklart hvordan vil arte seg, skrev eneleder, ansvarlig redaktør og administrerende direktør Rune Andreassen i Lofot-Tidende torsdag.

Redaksjonene til de to avisene ligger en times kjøretur fra hverandre. Lofotposten i Svolvær er storebror med et gjennomsnittlig opplag på 5.800 eksemplarer i fjor mot Lofot-Tidendes 3.950.

Lengre avstand er det mellom Finnmarken og Finnmark Dagblad. Kjøreturen på seks timer mellom Hammerfest og Vadsø er neppe like fristende. Men flyturen på 1 time og tre kvarter er litt mer overkommelig. Før helgen ble det kjent at de to utreder å lage det som ble beskrevet som «en storavis for hele Finnmark».

– Det kan bety forskjellige måter å samarbeide på, for eksempel en felles nettavis. Eller en fullstendig sammenslåing der vi fusjonerer selskapene og lager en helt ny avis på både nett og papir for hele Finnmark, sa eneleder Sverre Joakimsen i Finnmark Dagblad.

De hadde et opplag på 6.604 eksemplarer i fjor mot Finnmarkens 5.851 eksemplarer. For fem år siden lå de to på henholdsvis 8.813 og 7.060 eksemplarer.

Her gis Amedias aviser ut Saken fortsetter under kartet!

Samarbeid

En eller annen form for sammenslåing kan bli aktuelt flere steder i Amedia. Et av dem er i Sogn og Fjordane hvor en knapp times kjøretur skiller Firdaposten i Florø og Firda i Førde.

– Alle muligheter blir vurdert utfra hva som er tjenlig i forhold til merkevare, leserne og annonsemarkedet. Mer samarbeid er en av flere ting vi diskuterer, sier eneleder Svend Arne Vee i Firdaposten.

Han forteller at alle funksjoner unntatt redaksjon og markedsavdeling gradvis er outsourcet de siste ti årene. Derfor vil kutt nå ramme sentralt i driften. Økt integrasjon mellom aviser kan være neste steg i fortsettelsen av trenden de siste årene hvor det er blitt stadig mer samarbeid på tvers av titler.

– Vi har et visst redaksjonelt samarbeid allerede. Vi har gitt ut felles temautgaver og samarbeidet om valgdekningen. Men det er en lang vei å gå fra samarbeid til å gjøre noe med merkevaren som sådan. Det er ingen konkrete planer om at det skal skje. Jeg jobber for at Firdaposten skal bestå som egen avis.

– Naturlig

Medieforsker Sigurd Høst har arbeidet mye med avisenes utvikling, og har i en årrekke gitt ut den årlige rapporten Avisåret om tilstanden til avisene. Høst forstår godt at aviser i Lofoten vurderer sammenslåing.

– Gamle Lofotposten var kystens avis, men så er hele grunnlaget blitt borte. Avisen ble sittende igjen med noen kommuner i Lofoten. Men i Vestvågøy har Lofot-Tidende overtatt og i Svolvær er Våganavisa offensive. Da er det naturlig med sammenslåing, sier Høst.

Viken

Andre steder ser han ikke de samme store mulighetene. Planene for Øst-Finnmark er han skeptisk til ut fra avstanden mellom byene. I Vestfold ser han en åpning for at Gjengangeren kan bli en del av Tønsbergs Blad.

– Tønsberg er et naturlig handelssenter, også for folk i Horten.
I Follo har han ikke så tro på sammenslåing mellom Akershus Amtstidende i Drøbak og Østlandets Blad (ØB) på Ski.

– ØB dekker et vanskelig nok område som det er.

Patriotisme

At sammenslåinger må innebære at titler forsvinner, er Høst uansett kritisk til. Også av hensyn til lokalpatriotisme. Forskeren minner om at samarbeid på tvers av avisene kan skje på flere nivåer enn å legge ned titler:

– Du har forskjellige modeller. En er å slå sammen aviser helt. En annen er å ha utgaver der bare tittelforsiden er ulik. En tredje er å ha spesialsider. Sverige har valgt å slå sammen aviser i større grad enn hva som er skjedd her i landet.

Høst drar linjene tilbake i historien og sier at norske aviser under partipressens tid hadde tradisjon for å komme i forskjellige utgaver i ulike byer.

– De kom med forskjellig tittelhode, men samme innhold.

Høst tror det også kan være aktuelt med en utvikling som i Buskerud, der småaviser som Røyken og Hurums Avis og Lierposten er eid av Drammens Tidende.

– De små kan være underbruk av de store.

Romerike

På Lillestrøm er Romerikes Blad et eksempel på en Amedia-avis der leserne på Øvre og Nedre Romerike får noen sider med ulikt innhold. Også digitalt versjoneres avisen til de to deldistriktene.

En mulig samarbeidspartner for avisen er Indre Akershus Blad, som ligger en halvtimes kjøretur unna, på Bjørkelangen. Men eneleder Arne Henrik Vestreng i Indre avviser slike planer.

– Nei, det er ikke noe tema her. Her er det ingen slike konkrete planer, sier Vestreng på spørsmål om det er aktuelt med en sammenslåing mellom RB og Indre.

Redaktøren og direktøren legger til at det foreløpig heller ikke er planer om innsparinger i Indre.

– Jeg kan ikke si noe om hva som blir konsekvensene for Indre. Her i Indre er ikke den prosessen i gang ennå. Det er en del av lederskapet å gjøre løpende justeringer. Det har jeg gjort i 20 år. Det er ingen krise her på Bjørkelangen.

Annonsørene gir dødsstøtet

Lenger vest, i Sogn og Fjordane sier redaktøren i Firdaposten at det ikke går an å tro at en merkevare som selger godt i et område vil gjøre det like bra i et annet.

– Sunnfjordsområdet har tradisjonelt stått for en veldig rivalisering. Å slå sammen titler kan slå kraftig tilbake på oss. Men det er mulig å tenke mer samarbeid redaksjonene imellom, sier Vee, som ikke har tro på soner:

– Jeg tror du vil finne flere fiaskoer enn suksesshistorier om soner.

Han har regnet seg bort fra et annet mulig innsparingstiltak, nemlig å redusere frekvensen på avisen. Vee er mer opptatt å bygge opp den digitale plattformen og konvertere papirlesere til nett, før betalingsmuren reises en gang i sommer:

– Papiravisa må betale det digitale taktskiftet. Vi må klare å få med oss annonsørene videre. Jeg trodde en stund det var leserne som kom til å legge ned papiravisa. Nå føler jeg mer det er annonsørene.

Powered by Labrador CMS