PRESSETUR: Ryanair har invitert norske journalister hit til den italienske øya Elba denne uka. Foto: David van der mark/Flickr

Ryanair vil vite hva de får igjen av journalistene

Krever at deltakerne på presseturer skal forhåndsberegne omfang og kommersiell verdi av reportasjene fra reisemålet.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

(Oppdatert med ny kommentar fra Ryanair)

Ryanair vil dessuten vite hvor stor oppmerksomhet flyselskapet selv vil få i sakene som lages på bakgrunn av invitasjonsturene.

Dette får Norsk Presseforbund til å fly i flint:

– La meg si det på engelsk, slik at det er helt forståelig for Ryanair: Nice try, but this will not work in Norway, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum.

I Napoleons fotspor

Ved å arrangere denne typen turer håper Ryanair åpenbart at trafikken til europeiske storbyer og andre turistmål skal ta av ytterligere.

Tirsdag fraktet Ryanair etter planen en delegasjon med fire norske mediefolk til flyplassen utenfor den italienske byen Pisa. Ferden går videre til et firestjerners hotell på øya Elba utenfor Toscana. Øya er blant annet kjent for at Napoleon ble forvist hit i 1814.

Kostnadene i forbindelse med den fem dager lange turen dekkes av Ryanair og det lokale turistrådet. På programmet står en rekke guidete utflukter, blant annet til bygningene der Napoleon holdt til under sitt ettårige eksil på Elba. Siste kvelden inviterer byr arrangøren på egen Napoleon-middag, med historisk meny fra tidlig 1800-tall.

Bruker PR-byrå

19.-21. mai inviterer Ryanair til et liknende tredagers opplegg i Estlands hovedstad Tallin, i samarbeid med turistrådet i byen.

Invitasjonene til begge presseturene er sendt ut av byrået Dinamo, som er Ryanairs samarbeidspartner på PR i Skandinavia. Dinamo ønsker ikke å svare på Journalistens spørsmål om turene og hvor mange norske journalister og redaktører som deltar på slike opplegg.

– Vi kommenterer ikke saker som har med våre kunder å gjøre, lyder tilbakemeldingen fra rådgiver John Eckhoff i Dinamo PR. Han er for øvrig tidligere vaktsjef i NRK Buskerud.

Kreativt skjema

Det som gjør disse invitasjonene spesielt interessante er at de ledsages av et standardskjema med tittelen “Ryanair Media Assesment Form” (se bildet til høyre). Selskapet ber deltakerne fylle ut opplysninger om seg selv, arbeidsgiveren og opplag eller seer/lyttertall. I tillegg ber Ryanair oppsiktsvekkende nok om å få vite hvor mye plass - eller sendetid - de deltakende mediene planlegger å bruke på reportasjene fra det aktuelle reisemålet.

Ikke nok med det: Ryanair vil vite på forhånd hvor mye oppmerksomhet (“Estimated space/airtime”) flyselskapet blir til del i artiklene eller innslagene. Selskapet topper kravmenyen med et spørsmål om hvor mye mediefolkene anslår at reportasjene deres vil være verdt (“Estimated value of article/airtime”).

Svarer ikke

Også fra Ryanair er det knapt med kommentarer. Etter avtale sender Journalisten epost med en rekke spørsmål om innholdet i “Ryanair Media Assesment Form”. Vi spør blant annet om hvorfor selskapet ber deltakerne om å fylle ut detaljerte forhåndsopplysninger om de forventede reportasjene fra turene.

– I likhet med mange andre europeiske flyselskap tilbyr Ryanair presseturer for å fremme våre destinasjoner, i samarbeid med de europeiske turistkontorene, svarer Ryanairs nordiske salgs- og markedsføringsdirektør Elina Hakkarainen.

Tilbud om å delta

Hun følger opp med følgende:

– Hvis du er interessert i å delta på en av turene kan du gi meg beskjed, for det er fortsatt tid til å registrere seg.

Etter at Journalisten har gjentatt at vi kun ønsker svar på spørsmålene om presseskjemaet, og ikke har noe ønske om å delta på en invitasjonsreise, viser Hakkarainen til sitt første knappe svar.

Verken Dinamo eller Ryanair ønsker å gi opplysninger om hvem som eventuelt deltar på turen til Elba denne uka. Men det vet kanskje noen av leserne våre?

I en epost til Journalisten 9. mai skriver Ryanairs ansvarlige direktør for markedsføring, Kenny Jacobs, følgende:

– Dette er et gammelt dokument som ikke lenger er i bruk.

Skjemaet ble imidlertid benyttet i forbindelse med de omtalte presseturene til Elba og Tallin nå i mai.

– Trippelbrudd

NPs generalsekretær sier en utfylling av Ryanairs skjema vil fungere som en ren forpliktelse til å bryte Vær Varsom-plakaten på flere punkter (se faktarammen). En pressetisk buklanding, med andre ord.

– Skjemaet legger opp til et seriebrudd på punktene 2.6, 2.7 og 2.8. Hat trick, altså. Det ligger i spørsmålene at man skal drive reklame for reisemålet og for Ryanair. Verken ansvarlige redaktører eller journalister kan gå med på slikt, sier Løken Stavrum.

Hun ser ett forsonende trekk ved Ryanair-skjemaet:

– Det er rene ord for pengene. De er åpne og ærlige på hva de ønsker med denne sponsingen og tilretteleggingen. Men dette skjemaet er altså ikke forenlig med god presseskikk.

– Absurd

 Generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening er like klar i sine advarsler mot Ryanairs skjema.

– Nesten absurd, sier han om selskapets krav om at deltakerne skal beregne “verdien” av det journalistiske arbeidet som man regner med skal komme ut av turen.

– Dette er et skjema jeg ikke ville undertegnet. Det skaper forventninger hos Ryanair om en bestemt journalistisk uttelling, er budskapet fra Jensen.

Han vet ikke hvorvidt noen redaktør eller journalist har underskrevet skjemaet, og da heller ikke om noen er med Ryanair til Elba i disse dager.

 

Powered by Labrador CMS