Engasjementet på Facebook for de ti mest delte nyhetsstedene i Norge har falt med 78 prosent siden april 2020.

Rekordlavt engasjement for norske nyhets­saker på Facebook

Og pilene peker fortsatt nedover. 

Publisert Sist oppdatert

Ikke siden analysetjenesten Storyboard startet målinger i 2014, har engasjementet for norske nyhetssaker på Facebook vært lavere. Og trenden er nedadgående.

I april 2014 var engasjements-tallet for Norges 10 mest delte nyhetssteder på over tre millioner. Det inkluderer delinger, reaksjoner og kommentarer. Samme tall for april i år er på drøye to millioner.  

– En kombinasjon

Helt siden toppen av norsk Facebook-engasjement, som var under pandemistarten i mars 2020, har pilene bare pekt nedover. For mange nettstedet startet også nedturen lenge før pandemien. 

April måned i år noterer seg for det laveste engasjementet for norske nyhetssaker siden målingene startet.

– Man ser på mange Facebook-feeder at de nå er fylt opp med videoer. Nyhetssaker må konkurrere med mye mer, tror jeg. 

Det sier Olav Hjertaker, daglig leder i selskapet bak Storyboard, Web64. Han forteller at de fleste nyhetssaker på Facebook for 10 år siden var åpne, mens det meste nå er bak betalingsmur. 

Olav Hjertaker i Web64 tror det er opp til Facebook om engasjement rundt norske nyhetssaker på plattformen vil fortsette å synke.

– Det fører til mindre deling, så det kan være en faktor. Det er nok en kombinasjon av årsaker, men at norske nyheter må konkurrere mot mye mer annet innhold, er nok viktig, sier Hjertaker. 

Tallene stuper

De siste årene har flere medier meldt at fokus på Facebook blir nedprioritert. 

Dagbladet opplyste i fjor at de opplevde svært ustabile brukertall fra plattformen. For en måned siden kunne Journalisten melde at nettavisen til stiftelsen Human Rights Service (HRS), har mistet 90 prosent av leserengasjementet

NRKs største Facebook-side for nyheter forsvant for snaue to år siden, mens VG og Gard Steiro i samme periode fortalte til Journalisten at de var kritiske til Facebook, og ikke ønsket å være avhengige av trafikk derfra. 

Engasjementet for de ti mest delte nyhetsstedene i Norge fortsetter og falle er på sitt laveste punkt de siste 10 årene.

Tall fra The Social Media Index (SMI) viser samme utvikling internasjonalt. 

Her kommer det også tydeligere fram hvordan endringer i Facebooks algoritmer på ulike tidspunkt de siste ti årene har påvirket trafikken som sendes videre. I 2016 løftet Facebook fram brukergenerert innhold, det ga en trafikkdropp, men det første vesentlige trafikkfallet for mange nettaviser, kom i 2018, da Facebook gjorde en større endring hvor nyheter ble prioritert ned. 

Nytt fall i 2023

SMI-tallene viser også, i likhet med Storyboard-grafen, at endringer Facebook gjorde for cirka ett år siden, har forsterket trafikkfallet.

Britiske Press Gazette har sett nærmere på hvordan trafikken fra Facebook til engelskspråklige aviser har vært det siste året, og konkluderer med at trafikken har falt med 50 prosent. Det britiske fagbladet har tatt utgangspunkt i tall fra Chartbeat og Similarweb.

Grafen viser trafikk fra Facebook og andre sosiale medier til nettaviser fra 2014 til 2024. Facebook-trafikk er farget grå, andre kilder ligger på toppen.

Hjertaker sier det er vanskelig å forutse hvordan det stupende engasjementet for norske nyhetssaker på Facebook kommer til å utvikle seg videre, men han utelukker ikke at det vil flate litt ut. 

– Algoritmer kan jo også endres, slik at nyheter kommer mer positivt ut. Men det er liksom opp til Facebook, og hva slags innhold de prioriterer, avslutter han. 

Powered by Labrador CMS