– Jeg ville ha Danby og glasset belyst, bakgrunnen ville jeg ha mørk, sånn at glasset og han fikk oppmerksomheten, sier fotograf Rodrigo Freitas om portrettet av redaktøren i Subjekt, Danby Choi.

BILDET:

Slik illustrerte fotografen Danby Chois kontroversielle sider

Fotojournalist Rodrigo Freitas avslører hvordan han fanget Subjekt-redaktør Danby Chois unike portrett.

Publisert Sist oppdatert

Subjektredaktør Danby Choi er etter hvert en ganske så gjennomfotografert fyr. De siste ukene er det vel knapt et riksmedie som ikke har portrettert mannen bak avisa som ser på seg selv som landets ledende kulturavis. 

Bildet av Choi som dukket opp i A-magasinet sist helg var ikke helt som andre bilder vi har sett av ham den siste tiden.

Munnen som speiler seg i vann i et glass får en til å stoppe opp og se en ekstra gang på bildet. 

Ønsket å illustrere det kontroversielle

Det hele startet med en tanke. 

– Han er en person som kan si ting som kan forstås som kontroversielt, sier fotojournalisten bak bildet, Rodrigo Freitas, til Journalisten. 

Freitas frilanser for tiden fast for Aftenposten. Da han fikk i oppdrag å fotografere Choi hadde han lyst til å gjøre noe litt annerledes.

Freitas forteller at han ønsket å illustrere Chois kontroversielle sider ved å fotografere redaktøren gjennom et vannglass der munnen går i motsatt retning av det som er normalt. 

Rodrigo Freitas Fotograf
Rodrigo Freitas.

– Jeg researcher ideer før jeg drar på et oppdrag. Denne gangen hentet jeg inspirasjon fra motefotografen Hamza Lafrouji, som har eksperimentert med vann i noen av sine bilder, forteller han. 

Ideen ble først diskutert med kollega Martin Slottemo Lyngstad før den ble testet på en annen kollega på kontoret. Forberedelsene bestod i å kontrollere lyset. Hva slags blits skulle han bruke, og hvordan treffer egentlig blitslys et glass med vann? 

– Ofte har man dårlig tid når man kommer til stedet og skal fotografere, denne gangen var det fint å vite hvordan alt funket på forhånd, forteller han. 

Gullys i solnedgang

Da de kom til Chois bolig, var sola på vei ned. Selv om Freitas vanligvis venter til etter at intervjuet er gjennomført med å fotografere, tilsa lyset der ute noe annet denne ettermiddagen. 

– Det første jeg gjør når jeg kommer inn i et rom, er å se hvor vinduene og de rene bakgrunnene er. 

Freitas ba Choi om en liten omvisning i huset. 

Da fotograf Rodrigo Freitas åpnet døra i leiligheten til Danby Choi, flommet det gule solnedgangslyset inn i rommet.

– Da han åpnet den første døra i huset, var det dét fine gulllyset bak den døra. Da fikk vi litt dårlig tid, for vi måtte få tatt bildene i det fine lyset før det ble mørkt. 

Etter å ha tatt miljøbildene, støttebildene, var det tid for å igangsette glass-ideén. Freitas viste Choi testbildene og ba ham om å hente et whiskyglass. 

En spotlight, en blits som er formet som et lite rør for å få lyset konsentrert til et område, ble plassert foran Choi.

– Jeg ville ha Danby og glasset belyst, bakgrunnen ville jeg ha mørk, sånn at glasset og han fikk oppmerksomheten, sier Freitas. 

Noe som ikke stemte

Det tok likevel overraskende lang tid å ta glassbildet, forteller Freitas, for selv om han hadde forberedt seg godt, var det noe som ikke stemte. 

Danby Choi portrettert i solnedgang i hjemmet på Vinderen.

– Da jeg tok bildet på kontoret gikk det kjempefint, men da jeg kom dit og skulle ta bildet, funka det ikke helt som jeg hadde tenkt. 

Glasset var ikke det samme, noe som gjorde at lyset bryter glasset på en helt annen måte enn på kontoret.

– Da hadde jeg allerede brukt en god del av tiden min, så jeg begynte å stresse, forteller Freitas som likevel fullførte fotograferingen. 

– Det var ikke før jeg kom tilbake på kontoret og så bildene at jeg skjønte at det hadde gått fint.

Viktig med kommunikasjon

Selv om Freitas gjør det han kan for å forberede fotojobbene, researcher og lager «shot-lister» der han har lagt en plan for hvilke bilder han ønsker å komme hjem med, er det likevel ikke alltid ting går som planlagt. 

For plutselig dukker det opp gull bak en dør, og plutselig skinner lyset i whiskey-glasset på Vinderen på en litt annen måte enn i vannglasset på kontoret i Akersgata. 

Da har det mye å si om man har en god tone og klarer å kommunisere med journalisten, forteller Freitas. I dette tilfellet var han på jobb sammen med Guro Hoftun.

– Vi brukte en del tid på både bilder og intervju, så jeg tror nok Danby var ganske sliten etter at vi var ferdige. 

 spørsmål om hva Danby Choi selv tenker om det spesielle bilder svarer han: 

– Fotografer blir ofte bedt om å gjøre jobben sin nede på minste minimum av hensyn til tid, men om man legger inn litt mer innsats, som Freitas gjør, får man til noe mye større. Det er gøy å være med på noe konseptuelt.

Powered by Labrador CMS