Apropos Bo

Mediemagasinet Deadline er historie, nå kommer snart Apropos Fredag. Samtidig debuterer Bo Brekke foran kamera.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Bo Brekke var prosjektleder for NRK2-programmene Absolutt og Deadline, som ble sendt for siste gang før ferien. Men nye aktualitetsprogrammer skal overta den seine kveldstimen.

Apropos Fredag heter Deadlines arvtaker og ny programleder blir Bo Brekke. Resten av uka skal Apropos Mandag, Apropos Tirsdag og så videre fylle tomrommet etter Absolutt.

Nytt innhold

Men skifte av programledere og navn innebærer naturligvis også fornyelse og endringer. Eller som alle sier nå for tida; det er et nytt konsept. Der Hans Erik Matre og Audgunn Oltedal samlet deltakere rundt et bord, som med et kritisk blikk diskuterte pressens gjøren og laden, vil Brekke portrettere én gjest fra mediene.

- Studiodebattformen er jeg blitt litt lei, det er så mye av det. Derfor blir det spennende å forandre opplegget fra de vanlige «talking heads» til portretter av pressefolk. Ideen er at ukas gjest skal være en person som kan dele interessante, morsomme eller tankevekkende opplevelser fra utøvelsen av journalistyrket med seerne. Men det blir ikke bare en samtale mellom oss, vi vil også sende klipp fra den aktuelle gjestens eget miljø sier Bo Brekke.

Han håper programmet blir et slikt som han sjøl ville hatt lyst til å se. Det betyr et møte med en journalist som har dekket spennende saker eller store begivenheter, og som er god til å formidle inntrykk som ikke fikk plass i de vanlige nyhetsmeldingene.

- Tanken er at gjestene skal gi seerne nye perspektiver på allerede kjente saker. At de utfyller bildet i ettertankens klokskap. Det er ingen dum klokskap. Mediefolk beveger seg tett på makta og de store hendelser, men strenge nyhetskriterier gjør at mye interessant ikke kommer med.

Enkelte sier «they get the news, but miss the story» og det kan nok noen ganger være riktig. Mitt anliggende er derfor å få folk i tale som kan øse av personlige opplevelser, anekdoter og observasjoner som gir seerne innsyn bak scenen, sier Brekke.

Dristig

Journalisten påpeker at programmet, slik Brekke beskriver det, blir en krevende oppgave for hans gjester.

- Ja, målet er dristig, men det er ikke umulig. Jeg tror mange av mine gjester vil innfri for å si det slik. Det dreier seg om folk som kan formidling og som har førstehånds kunnskap om saker som interesserer hele befolkningen, sier Brekke, som legger til at man ikke må tro at nå skal Bo Brekke sitte og kokelimunke med sine kolleger.

- Husker du det eller det scoopet? liksom. Opplever folk det slik, har vi missa helt. Det er ikke meningen at gjestene skal grilles, men vi skal heller ikke koseprate om hvor flinke de har vært. Journalister er interessante som yrkesgruppe fordi de faktisk utøver makt. Derfor er det viktig å kikke dem litt i kortene. Hvem er disse menneskene som er med på å forme våre oppfatninger, hvordan definerer de sitt ståsted? Som journalister må vi innse at også medienes utøvere er interessante for publikum, mye mer enn avdanka, skravlende politikere på en eller annen sommerøy.

Brekke er glad programflaten fortsatt skal brukes til et blikk på mediene.

- Mediene er en viktig maktfaktor, mye viktigere enn vi mediefolk liker å innrømme. Og da tenker jeg ikke på festtalen om pressen som den 4. statsmakt. Det burde pressen vært i mye større grad, men pressens makt handler egentlig om noe helt annet. Om å sette dagsorden, være aktørers tumleplass og prege folks holdninger.

Annette Groth

Bo Brekke debuterer som programleder 11.september med mangeårige London-korrespondent Annette Groth som gjest. I de femten programmene fram til nyttår vil også enkelte andre kjente fjes dukke opp, men mange vil være journalister som er anonyme for det brede publikum. Til tross at de kan ha dekket mange viktige begivenheter og nyter sine kollegers respekt. Gjestene vil komme både fra avis og etermedier.

Brekke er mest interessert i journalister eller fotografer «som har vært ute i krigen», men utelukker ikke at en redaktør eller to kan dukke opp.

Brekke forteller at åpningsprogrammet vil dreie seg mye om konflikten i nord-Irland, som Groth har dekket de siste sju åra, både som korrespondent for NRK og siden som frilans. Reportasjen om henne på jobb i Portadown mens Orange-ordenen marsjerte som heftigst, er allerede i boks.

- Hennes reportasjer de siste åra preger helt klart vårt bilde av konflikten. Derfor er Annette Groth

interessant. Ikke som privatperson, men som profesjonell. Hva tenker hun om journalistikk for eksempel? Når jeg har forventninger til Groth i fri dressur så er det ikke fordi jeg vil vite hva hun mener om IRA. Men hva hun har opplevd, hva hun har sett og funnet ut om konflikten, sier Brekke.

Gjestenes private meninger om en sak er underordnet. De kan være skarpe eller runde, det er ikke viktig. Brekke og hans folk er ute etter kunnskaper og informasjon som ikke er spissformulert i meningsbetydning, men som kan gi innsikt i en kompleks situasjon.

- Når du dekker et område over tid vil du etter hvert se alle fargesjatteringene. Jo mer du trenger inn i en konflikt, jo mindre svart/hvitt blir det, selv om man kanskje ikke forandrer grunnsyn.

Rating

Både Absolutt og Deadline var blant NRK2s mest sette programmer, selv om kanskje seertall på mellom 60.000 og 120.000 ikke høres skrekkelig mye ut.

Bo Brekke har tro på at det nye programmet vil kunne klare noe tilsvarende og oppnå rundt 100.000 seere.

- Jeg håper selvsagt at alle journalister vil se på. Men også mange andre. Slik jeg ser det var Deadline litt smalere enn det jeg prøver på, sier Brekke.

Apropos Fredag skal ikke, som kanskje navnet kan forlede en til å tro, knyttes til siste ukes begivenheter eller starten på helga. Selv om programmakerne er fleksible og kan hive seg rundt hvis veldig spennende saker og personer dukker opp.

- Men i de fleste tilfeller vil ikke programmet være inspirert av sist ukes store sak. Nettopp fordi perspektivet da ofte vil bli for nærsynt, sier Bo Brekke.

Powered by Labrador CMS