Svenskene tjener på bloggelenker

Sjefredaktøren for Svenska Dagbladet digitale medier mener avisen tjener på å lenke til bloggeres omtale av avisens artikler. Det tror man i DB Medialab også.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Twingly er en svensk tjeneste som samler bloggeinnlegg som lenker til avisartikler. Bloggelenkene kan så publiseres under artikkelen de lenker til. I Sverige har blant annet Svenska Dagbladet og Dagens Nyheter benyttet tjenesten siden februar i år. I Norge har Dagbladet eksprimentert med den de siste ukene.

Gir lojalitet og status

– Vi synes det fungerer bra og gir merverdi til websiden vår. Det gir oss mer lojale brukere. Vi har ingen bevis for at tjenesten driver trafikk, men vi har fått enormt mye oppmerksomhet som følge av Twingly. PR-messig har det gitt stor uttelling og høy status, sier Bo Hedin, sjefredaktør i Svenska Dagbladet digitale medier, til Journalisten.

Jan Thoresen, Dagbladets utviklingssjef på nett, forteller at de har brukt Twingly i rundt en måned på magasinsaker og noen debattartikler. På nyhetsartikler kan journalister legge på tjenesten dersom de ønsker det.

– Vi synes det er kult å lenke tilbake til de som lenker til oss. Vi skiller ikke på hvilken plattform bloggerne skriver på, om de så kommer fra VG eller NRK, men setter pris på å høre andres meninger og tror det hjelper oss å gjøre journalistikken vår bedre.

Ikke uproblematisk

Så langt er det Dagbladet-saken om fildeling som har fått flest lenker fra norske bloggere.

Men det er ikke uproblematisk å legge ut lenker fra blogosfæren. Hos Dagbladet sier Thoresen at de så langt ikke har fjernet noen lenker, men ubehagelig, og av og til meningsløst, innhold har vært et problem i Sverige.

– Vi lenker ikke til rasistisk innhold og på saker hvor noen er anonymisert stenger vi av Twingly. I en del situasjoner fungerer Twingly veldig bra, men det hender også at vi får meningsløst innhold fra bloggere som lenker til oss for å få mest mulig trafikk, sier Charlotta Friborg, redaksjonssjef for Dagens Nyheter på nett.

– Det finnes alltid problemer, dels med dem som vil ‘game’ systemet for å få trafikk, men det er ikke noe stort problem, sier Hedin. Han forteller at det er ytterst sjelden at de fjerner en lenke.

Veivalg

– Som medieselskap må vi velge en vei. Vi kan åpne opp og leve med at en og annen lenke sender leserne våre til meninger vi ikke deler. Eller vi kan stenge av koblingen til leserne, debattørene, bloggerne der ute og la journalistene få skrive og publisere artiklene sine i fred for verden, skriver han på bloggen sin.

Verken Svd.se, Dn.se eller Dagbladet.no har sett noen økning i nettrafikken som følge av at de lenker opp bloggereaksjoner, men nettstatistikk fra mars i år tydet på at svd.se og dn.se fikk høyere status som nyhetskilde blant bloggere.

Twingly benyttes av flere andre svenske nettsteder. Utenfor Skandinavia bruker blant annet storaviser som Washington Post og New York Times en tilsvarende tjeneste fra andre leverandører.

Powered by Labrador CMS