– Vanskelig å lære journalister å blogge
Journalister forstår seg ikke på blogging og må ofte trenes om for å bli brukbare bloggere, sier bloggsjefen for Reed Business Information (RBI) i England.
Engelske medier har den senere tid begynt å bruke blogger aktivt som et supplement til nyhetsdekningen. Nasjonale medier som BBC, The Guardian, The Daily Telegraph og The Times, har etter hvert et omfattende nettverk av blogger skrevet rundt temaene de dekker.
Tror blogging bare er meningsytringer
Men å lære journalister å blogge kan være utfordrende, sier Adam Tinworth, bloggsjef for RBI i England.
– Journalister har fått det for seg at en blogg er et leserbrev eller en kronikk. De betrakter det nye mediet gjennom det gamle mediets briller, sier Tinworth, og legger til at det er en omfattende jobb å snu journalistenes tankesett.
RBI England bruker bloggene sine som «conversation hubs» rundt nisjer som opptar leserne fagbladene deres dekker. Det gir leserne muligheten til å «snakke» mer direkte med leserne, og journalister og lesere kan informere hverandre via bloggposter og kommentarer ved kriser som munn- og klovsyke. Det gjør igjen at et blad som Farmers Weekly kan ha en samtale med en del av leserne sine på nett istedenfor å kjøre fra landsby til landsby og gård til gård under kriser.
– Det handler om å delta i en samtale, men det er vanskelig for mange journalister å ta inn over seg, sier Tinworth.
Bryr seg ikke om leserne
– Når vi ser at en journalist lar bloggkommentarene de får, ligge veldig lenge for de publiserer eller forkaster dem, vet vi at de ikke følger noe særlig med på kommentarene. Vi er nødt til å lære dem at blogging ikke bare handler om å skrive. Det sjokkerende er at du ser mange journalister som ikke bryr seg noe særlig om leserne sine, men jeg tror ikke disse journalistene vil overleve på lang sikt. Leserne vil etter hvert forvente samhandling.
RBI England bruker Google Analytics for å måle bloggtrafikken.
– På den måten ser du hva folk virkelig er interessert i å lese. Det er en av grunnene til at jeg tror blogging er bra for mediebransjen. Det er en utbredt oppfatning at du bør gi folk det de trenger å lese, ikke hva de vil ha – altså at journalistikken skal være oppdragende. Det er et visst hold i det, men hvis ingen leser det du skriver må du ha gjort noe feil – i det minste med hvordan du presenterer saken, sier Tinworth.
Han forklarer at RBI med Google Analytics kan se enkelte av bloggene deres, som f.eks. The Big Lorry Blog og Farmers Weeklys Livestock Blog, er store lesersuksesser.
Tvangstrøye
En sterk personlighet kan også tiltrekke masse lesere, som RBI har opplevd med bloggen Runaway Girl. Men denne typen blogger er det også vanskelig å finne journalister som kan skrive, sier Tinworth.
– De fleste journalister har tilbrakt tiår med å bli kvitt personligheten sin, nå er de nødt til å finne den igjen. Det er ikke enkelt, mener Tinworth, som selv har blogget siden 2001.
Han har skrevet enkle råd til journalister som vil lære seg å blogge her, her og her.