Nye tilbud, samme tillit
Selv om medietilbudet er blitt kraftig endret det siste tiåret, har ikke folks tillit til norske medier endret seg nevneverdig, viser de årlige medieundersøkelsene.
– Folk sier at de hadde større tillit til mediene tidligere, men i praksis er det ingen forskjell. Medieundersøkelsen viser at tallene er nokså stabile, sier Helge Østbye, medieprofessor ved Universitet i Bergen.
Østbye har analysert dataene fra professor Frank Aarebrots årlige undersøkelser om folks mediebruk og meninger om mediene, siden den første undersøkelsen ble foretatt i 1999. I sin analyse har Østbye hatt spesielt fokus på folks tillit til norske medier, og i dag blir noen av resultatene presentert på Mediedagene i Bergen.
Ingen leserflukt
– Selv om vi med veksten av internett og nyskapningen blogging har opplevd store forandringer i mediebruken det siste tiåret, har det gjort små utslag i tilliten folk har til de norske mediene, forteller Østbye.
Det at de viktigste nyhetskanalene for folk på nettet er knyttet til etablerte medier er en mulig årsak til at endret mediebruk har hatt så lite å si for tilliten.
– Vi har ikke opplevd noen leserflukt fra eksisterende mediebedrifter. Det er de gamle, kjente mediene som folk helst søker til når de skal orientere seg i nyhetsbildet.
Redaktører mest positive
At «alt er som før», betyr også at svært få nordmenn har stor tillit til norske medier. Bare én av syv oppgir at de stoler på mediene, mens like mange uttrykker stor mistillit. Mens det store flertallet legger seg sånn ca. midt på tillitsskalaen. Undersøkelsen viser også store forskjeller mellom de to kategoriene «folk flest» og pressefolk.
– Journalistene har atskillig større tillit til norske medier enn den øvrige befolkningen, mens redaktørene igjen er langt mer positive enn journalistene, sier Østbye.
Han forteller at undersøkelsen viser at omtrent to av fire journalister og tre av fire redaktører sier de har stor tillit til norske medier. Noe som altså kan sammenlignes med én av syv i befolkningen.
– Spørsmålet om tillit er nok viktigere i dag enn tidligere for norske mediebedrifter. Mens de før var mer skjermet, er i dag store, seriøse nyhetskilder som The Guardian og New York Times bare et tastetrykk unna. Da er det viktig med tillit for å holde på brukerne, sier medieprofessoren.