NRK.no har vokst fra en etter forutsetningene liten til en veldig stor nettaktør. De siste dagenes nettrafikk til klisjésuksessen Himmelblå viser at man er på sporet.
I midten av juli var statskanalens nettside nr. 3 på TNS Gallups toppliste, med bare VG Nett og ABC Startsiden foran seg. Dagbladet.no var passert for første gang.
Trafikken falt riktignok litt da drahjelpen fra den gode værsiden yr.no avtok, men det er liten tvil om at NRK har nådd toppen for å bli der.
Slik bør det være. Organisasjonen med hovedbase på Marienlyst har enorme ressurser. 1800 journalister, et grenseløst arkiv og internasjonale avtaler burde gi de beste forutsetninger for å levere tett nyhetsdekning og opplevelser. Om få år kan NRK.no være større enn noen av tv-kanalene.
Likevel tok det ubegripelig mange år å lykkes. Blant forklaringene var en tynn skriftkultur og motvilje mot å gjøre noe nytt eller noe mer. Dette handikappet er i ferd med å minske. Nettet er ikke lenger primært en arena for tekst og stillbilder, nyheter har fått konkurranse av underholdning. Det bør utløse NRKs kreativitet og inspirere til offensive grep.
Kringkastingen har riktignok flere utfordringer. Kulturen er insulær, mens nettet er åpent. Den politiske appellen er sterkest til gammelvenstre. Folkeopplyseren trenger å lære seg gjennomsikt og dialog i alle ledd og gi de mulighetene til korreks ildsjelene i NRKbeta ivrer for.
«Bortsett» fra dette, er det ingen god grunn til at NRK.no ikke skal være blant de aller største innholdsaktørene i Norge. Slik er det i Storbritannia, og få ønsker vel at Daily Mail skulle dominere nyhetsnettet der? Selv Telegraph og Times ville gjort en dårligere jobb enn BBC.
Den høyst tvilsomme konkurranse-vridningen det medfører at statskanalen får bruke skattepenger til å bygge opp en reklameplattform på nett i konkurranse med selvfinansierte medier, har tilsynelatende solid politisk feste. Dessverre har pengene også fristet NRK til å gi fra seg fordelen en helt reklamefri kvalitetsweb ville hatt.