– Moberg får samme rolle som Bjørn Wiggen
Dette er Orkla Media kapittel 2, sier medieanalytiker om rokaden i Edda ledelsen.
I morgentimene ble det kjent at Truls Velgaard blir ny styreleder i Edda Media med ansvar for daglig drift, og administrerende direktør Jan Moberg skal ha fokus på «nye eiermessige løsninger».
– Dette er Orkla Media, kapittel 2. Moberg får samme rolle som Bjørn Wiggen hadde i 2005-06, perioden som ledet opp mot salget av det som den gang var Orkla Media. Mecom har kjent behov som Orkla hadde i 2005, sier Henrik Schultz, sjef for nordisk media research i Kaupthing Oslo, til Journalisten
– Naturlig
At Moberg nå skal konsentrere seg ene og alene om eierstruktur, mener Schultz er naturlig gitt at dette vi kreve mye.
– Det vil ta all oppmerksomhet på samme måte som det gjorde for Wiggen. Det er nesten umulig for én person å gjøre både dette og ha ansvar for daglig drift. Moberg har tross alt vært veldig aktiv på denne fronten lenge, sier medieanalytikeren.
Edda Media har benektet at omrokeringen er et signal om at Mecom vil selge Edda.
At det ikke nødvendigvis er et signal om at Mecoms norske gullkalv er til salgs, er Schultz for så vidt enig i. – Det kan bety mange ting: Fusjon, forskjellige samarbeidsformer med eller uten Mecom, børsnotering med eller uten Mecom, private equity-løsninger – det er mange muligheter.
Nye rammebetingelser
Han presiserer at han ikke nødvendigvis ser noen dramatikk i dette.
– Du kan si at Edda Media, liksom andre norske mediehus, er klar over at det i løpet av de siste 12 månedene har skjedd store strukturelle endringer i markedet. Eddas rolle som selvstendig medieaktør er sannsynligvis talte. Det ligger ingen dramatikk i dette, det betyr bare at de må søke sammen med andre aktører.
Dette bunner både i dagens annonsemarked og i Mecoms utsatte situasjon, med så høy gjeld, i den turbulente økonomiske fasen vi nå er inne i, mener Schultz.
Større politisk aksept
I en tidligere samtale med Journalisten sa du at den dramatisk forverrede økonomiske situasjonen vi nå er inne i betyr enda større behov for konsolidering i det skandinaviske mediemarkedet og at kostnadsnivået fortsatt er for høyt?
– Det kan det ikke være noen tvil om. Erfaringen med Media Norge har vist at det nå er større muligheter til å få til slike konsolideringer. Godkjennelsen av Media Norge demonstrerte politikernes anerkjennelse av at det nå er andre spilleregler og andre behov som gjelder. Dette betyr at konsolideringsmulighetene er mye større enn for bare 12 måneder siden, da rammebetingelsene var helt annerledes og man hadde et godt annonsemarked.
Det er også naturlig å tro at Mecoms långiverne vil være opptatt av å sikre pengene sine i dagens turbulente markedssituasjon.