Gratisavisbløffen

DYRT EVENTYR: Svanborg Sigmarsdóttir i Fréttablaðið, gratisavisen som skulle ta verden med storm. Foto: Haraldur Jónasson

Gratisavisbløffen

REYKJAVIK (Journalisten): – Fréttablaðið er den største bløffen noensinne. Jeg tror avisen har ødelagt mye for islandske medier, mener konkurrenten.

– Du kan ikke drive på den måten med mindre du har en rik og snill onkel. Det finnes ikke noe grunnlag for en slik dør-til-dør-distribuert avis. I Fréttablaðið har man to valg: Endring eller død. Gratisaviser har ødelagt for alle andre på markedet, sier Renyir Traustason, redaktør i den islandske tabloiden DV.

Som et ekko av danske mediefolks innvendinger under den islandsk-startede danske gratisaviskrigen, mener han det er den kostbare distribusjonen hjem til folk som gjør modellen så urealistisk. Han spår at avisen vil få kniven på strupen når det islandske annonsemarkedet skrumper ytterligere inn i januar og februar.

Store tap

Fréttablaðið leses av 65 prosent av islendingene hver dag, og skulle eksporteres internasjonalt, med Danmark som første stoppsted i 2006. Både Mecom-eide Berlingske Media og J/P Politiken lanserte egne gratisaviser for å møte konkurransen fra islendingene. Resultatet ble en kostbar krig som påførte danske avishus store tap. Da Nyhedsavisen la inn årene i månedsskiftet august/september, trakk andre medieaktører i Danmark et lettelsens sukk.

I oktober så det en stund ut som om det var kroken på døren for hele Baugurs aviseventyr, da det ble offentliggjort at Fréttablaðið skulle slås sammen med Posthusid Arvakris Morgunblaðið.

Tok milliardregning

– Islandske konkurransemyndigheter vurderer fortsatt om de to avisene kan samarbeide om trykking og distribusjon, men Baugur-sjef Jóhannesson mistet kjapt interessen for sammenslåingen og sikret seg Fréttablaðið selv, forklarer Stephensen.

Han mener det er problematisk at den kontroversielle næringslivssjefen nå eier landets største avis. Den bekymringen deler ikke gratisavisens seniorreporter Svanborg Sigmarsdóttir

– Vi er mest bekymret for jobbsikkerheten vår, her som alle andre steder. For en tid tilbake sa administrasjonssjefen i avisens moderselskap 365 media at vi kom til å gå konkurs hvis ikke et lån på 1,5 milliarder islandske kroner ble betalt snarlig. Så kom Jón Ásgeir og betalte det slik jeg har forstått det, og jeg tror folk bare var lettet over at gjelden ble betalt.

Alle sider betalt

Avisens forretningsmodell er bygd på at enhver redaksjonell side skal være betalt av en annonseside og at man kutter ned antall sider i dårlige tider. Nå ser den mye tykkere ut enn Dagbladet, men dette har sammenheng med at annonsemarkedet er sesongavhengig og, krise eller ikke krise: butikkene er nødt til å annonsere før jul, forklarer Sigmarsdóttir.

– Det er alltid slik i en resesjon at annonsørene stiller sterkere krav til målbar effekt, noe som gjør at de sterke ofte blir sterkere i nedgangstider. Men situasjonen på Island er så kritisk, at jeg vet ikke om det er nok å være markedsleder, sier sjefredaktør Káldal og legger til at de allerede har begynt å kutte kostnader.

Annonser

Stikkord:

Ledige stillinger:

Les også

Journalisten besøkte redaksjonen for å se hvordan de forbereder seg til lansering i juli. 

Morgenrutinen:

I tillegg er hun ikke særlig glad i saker sakset fra utenlandske medier med titler som «Sarah (27) ble tatt for sex med elev – klarer ikke å slutte å smile».

BILDET:

Med fotoutstillingen «Jeg elsker» ønsker fotografen å bryte tabuer.