– Grusomt år for Nettavisen

Thor Gjermund Eriksen. Foto: Kathrine Geard

– Grusomt år for Nettavisen

Ledelsen skal fortsette som den er, sier styreleder Thor Gjermund Eriksen.

Nettavisen kunngjorde i går et nytt spareprogram som ifølge Kampanje skal slanke driften med 18 millioner kroner. Bedriften har hatt et grusomt år, sier styreleder Thor Gjermund Eriksen til Journalisten.

– Det går rykter om endringer i ledelsen?

– Det kan jeg avkrefte. Gunnar Stavrum er administrerende direktør og ansvarlig direktør, nå som før.

Skulle spart før

Eriksen forteller at ledelsen ser på kostnader i alle virksomhetsområder når utgiftenene igjen skal kappes hardt. Støttefunksjoner, redaksjonen, utviklingsavdeling og salg er alle i faresonen. Han skulle ønske man hadde sett sparebehovet tidligere, men legger til at mange nå er i samme situasjon. Nettavisen besluttet på forsommeren å spare 20 millioner.

– Jeg tror alle mediebedrifter nå ønsker de hadde tilpasset organisasjonen over tid, i stedet for å bli tvunget til raske endringer.

Norges første rendyrkede nettavis går mot et saftig underskudd i år. Styreleder vil ikke oppgi noe nøyaktig tall, men viser i stedet til hva Journalisten tidligere har skrevet. I slutten av oktober anslo vi årets underskudd til 60 millioner kroner.

Reklamefrykt

– Et grusomt år. Det er nødvendig å nedskrive en del verdier og rigge om så vi ikke går inn i 2009 med samme kostnadsnivå. Den største usikkerheten knytter seg til hvilket reklamemarked vi får de neste årene, med andre ord hvilket kostnadsnivå inntektene vil gi høyde for. Hovedmålet vårt er uansett en sunn økonomi i Nettavisen.

Skal også ledelsen gi fra seg goder, slik DN har gjort?

Det må du nesten spørre Stavrum om. Jeg forhandler bare hans lønn, og det skjer en gang i året.

(Journalisten har foreløpig ikke fått Gunnar Stavrum i tale.)

Annonser

Stikkord:

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
31.10.2014
Søknadsfrist
02.11.2014
Søknadsfrist
02.11.2014

Les også

Og vil det i hele tatt kunne gå gjennom i ESA? Neppe, mener Finansdepartement som mener kopi av papiravisen er det eneste akseptable.

Sju av ti lenker i VG-artikkel om hotellutsikt er til et og samme nettsted. Ingen kommersielle bindinger, sier redaksjonsleder.

Nederlandske Blendle har fått millioner av mediegiganter og hatt møter med norske aktører.