Hos flere norske bloggere brukes bilder fra Scanpix, og fra fotografer i andre norske aviser. En sjelden gang spørres det om tillatelse, men det er unntaket fra regelen. Et bloggsøk på Sesam viser at ordet Scanpix er brukt over 4500 ganger på 161 forskjellige blogger. Ifølge Scanpix er det vanskelig å holde kontroll på bruken av bildene deres.
– Det er svært få som spør. Vi kommer stadig over folk som tar bildene uten lov, sier salgssjef Knut Jarle Gjerdsbakk i bildebyrået.
Kan få bildene
En av bloggene Journalisten fant på nettet er PicTric, som i et av sine innlegg hadde tre bilder fra DN-fotograf Gunnar Bløndal uten å ha spurt om tillatelse. Når Journalisten kontakter PicTrics blogger Oksana Karpenko Hillervik, stiller hun seg uforstående til problemstillingen og mener at når bildene først er på nettet, så er de tilgjengelige.
– Jeg har ikke spurt om det fordi jeg opplyser hvor bildene kommer fra. Dette er ikke kommersielt, så jeg har ikke oppfattet det som et voldsomt problem. De ligger ute på nett og brukes overalt, og jeg har forstått det slik at så lenge man krediterer kilden er det i orden, sier hun.
Etter at Journalisten var i kontakt med Hillervik, er bloggen blitt lukket og man må bli invitert for å kunne se den.
Bløndal rakk selv å se bloggen mens den fortsatt var åpen.
– Her må jeg sende en epost og snakke med bloggeren. Det er publisert fryktelig mye. Jeg kommer til å forklare hva copyright er, for det har hun tydeligvis ikke forstått. Hadde det vært en kommersiell aktør, ville jeg sendt regning tvert og krevd dobbelt honorar.
Vanskelig
NJ-jurist August Ringvold følger problematikken rundt opphavsrett tett. Han mener det er vanskelig å få bukt med at bloggere bryter opphavsretten til fotografene.
– De kan selvfølgelig fremme et krav mot bloggerne. Det er en krenkelse fordi det foreligger en kopi og dermed er det en eksemplarfremstilling, uten at Scanpix eller de andre har gitt bloggerne tillatelse, sier han.
Ringvold svarer samtykkende på at det kanskje ikke er opplyst godt nok om rettighetene og videre bruk av bildene, selv om det opplyses i kolofonene. Han antyder at det kanskje må stå under hvert bilde hvilke restriksjoner som gjelder.
– Men det er vanskelig. Jeg tror mange kjenner reglene, men rett og slett gir faen.
Lovlige bilder
En av Norges mest erfarne bloggere, Heidi Nordby Lunde, alias bloggeren Vampus, mener det er mulig å få bukt med problemet. Hun er overrasket over at så mange stjeler bilder, men synes samtidig det er imponerende mange som krediterer fotografene og byråene.
– Dette handler om bevissthet blant brukerne. Dersom byråene gjør det enklere for bloggerne, vil de være ærlige og betale for det. Det har vi sett med musikksalget på nett. Og det finnes sanksjonsmuligheter hvor man kan gå på eierne, slik man for eksempel har gjort med YouTube.
Kjenner reglene
Lunde mener at om for eksempel Scanpix hadde lagd løsninger for bloggerne, ville flere betalt for tjenesten, fremfor å få et krav mot seg senere.
Hun tror de mer erfarne bloggerne er godt kjent med reglene for opphavsrett, og at dette burde være innlysende med tanke på debatten som de senere årene har rast rundt fildeling på nett.
Fjerner fortløpende
Blant plattformene Lunde fremhever er VG Netts blogg. På Sesam-søket kommer flere blogger fra akkurat denne plattformen fram på resultatlista.
VG Netts ansvarlige redaktør Espen Egil Hansen forteller at de får henvendelser med jevne mellomrom fra byråer eller fotografer som sitter på rettighetene.
– Blir vi gjort oppmerksomme fra rettighetshaverne om at det er brudd på opphavsretten, så fjerner vi det, og i enkelte tilfeller stenger vi bloggeren ute. Det har hendt noen ganger, sier han.
Spør
Gunnar Bløndal i DN forteller at han av og til får henvendelser fra bloggere som ønsker å bruke bildene hans, og da er han ikke fremmed for å tillate det.
– I utgangspunktet kan jeg godt la folk bruke bildene om de spør pent – det har jeg gjort flere ganger. Det er ikke hvem som helst som får, men alle ideelle organisasjoner får bruke disse tvert, forteller han.
Scanpix forteller at de forsøker å holde oversikten og at dersom de oppdager at deres bilder blir brukt, vil bloggeren i ytterste konsekvens få en faktura fra Scanpix.
– En regning kan komme på et par tusen kroner eller mer. Vi tar stikkprøver fra tid til annen, men bruker ikke tid på det hver dag. Det er ikke bare å ta bilder og late som ingenting. Med internett er det lett å finne ut av, sier salgssjef Gjerdsbakk.