Illustrasjon. Foto: Birgit Dannenberg
Mediene inn i barnehagene
Barna er kompetente, men de ansatte må få opplæring.
Medietilsynet har kommet med innspill til Stortingsmeldingen om kvalitet og innhold i barnehagen. Tilsynet vil ha mer opplæring i digitale medier for de yngste.
Viktig kompetanse
– Fra Medietilsynets ståsted kan det se ut til at barnehagesektorens arbeid i forhold barn og deres oppvekstvilkår i dagens mediesamfunn har mange utfordringer. Den største utfordringen for barnehagesektoren er å henge med i teknologiutviklingen på lik linje med for eksempel skolesektoren, hvor digital kompetanse nå anses som en grunnleggende ferdighet, skriver tilsynet i et 15 sider langt skriv.
I brevet står det videre at de voksnes mediekompetanse er avgjørende for å gjøre barn og unge bevisste mediebrukere. Det er særlig i forhold til arbeidet med å beskytte de yngre mot skadelig innhold på nettet at voksenopplæringen er viktig. Får de ansatte som arbeider med førskolebarn den nødvendige opplæringen, mener tilsynet at det vil bidra til å skape trygg mediebruk.
Mye tv
Tilsynet viser til at fokuset på førskolebarns medieopplæring er av sterk varierende grad både i barnehagen og i hjemmet. Det vises til at det i barnehager hvor man arbeider gjennomtenkt og systematisk har gode erfaringer med mediene som verktøy og som innfallsvinkel i pedagogisk virksomhet.
Fjernsyn er den virkelig store mediekanalen blant de aller yngste. Ikke minst som følge av etablering av utenlandske barnekanaler og NRK Super.
– Denne utvidelsen av tilbud forteller oss også at førskolebarn betraktes som en egen gruppe med egenverdi, står det i brevet.
Tilgjengelig
Videre vises det til film og dataspill. Og spesielt er veksten stor i bruken av PC. Ifølge siste Medietilsynets Trygg bruk-undersøkelse fra i fjor viser det seg at 73 prosent av de spurte mellom 8 og 18 år bruker internett hver dag og gjerne hjemmefra. Mens 95 prosent av de spurte er på nettet ukentlig. Dette mener tilsynet gir en klar indikasjon på bruken av datamaskinen blant førskolebarn.
I 2007 intervjuet tilsynet en liten gruppe barn hvor spesielt de eldste hadde god oversikt over internnett. I denne barnehagen var det tilgjengelig pc for barna.
– Digital kompetanse blant dem som arbeider i barnehagen er i dag nødvendig for at personalet skal være i stand til å skape ny praksis og til å utføre nye sider ved arbeidet. Barnehagens kvalitet vil styrkes når arbeidet med beskyttelse og det å lære barn å bli bevisste medieaktører blir en naturlig del av barnehagens innhold, konkluderer tilsynet.