Illustrasjon. Foto: Birgit Dannenberg

Mediene inn i barnehagene

Barna er kompetente, men de ansatte må få opplæring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynet har kommet med innspill til Stortingsmeldingen om kvalitet og innhold i barnehagen. Tilsynet vil ha mer opplæring i digitale medier for de yngste.

Viktig kompetanse

– Fra Medietilsynets ståsted kan det se ut til at barnehagesektorens arbeid i forhold barn og deres oppvekstvilkår i dagens mediesamfunn har mange utfordringer. Den største utfordringen for barnehagesektoren er å henge med i teknologiutviklingen på lik linje med for eksempel skolesektoren, hvor digital kompetanse nå anses som en grunnleggende ferdighet, skriver tilsynet i et 15 sider langt skriv.

I brevet står det videre at de voksnes mediekompetanse er avgjørende for å gjøre barn og unge bevisste mediebrukere. Det er særlig i forhold til arbeidet med å beskytte de yngre mot skadelig innhold på nettet at voksenopplæringen er viktig. Får de ansatte som arbeider med førskolebarn den nødvendige opplæringen, mener tilsynet at det vil bidra til å skape trygg mediebruk.

Mye tv

Tilsynet viser til at fokuset på førskolebarns medieopplæring er av sterk varierende grad både i barnehagen og i hjemmet. Det vises til at det i barnehager hvor man arbeider gjennomtenkt og systematisk har gode erfaringer med mediene som verktøy og som innfallsvinkel i pedagogisk virksomhet.

Fjernsyn er den virkelig store mediekanalen blant de aller yngste. Ikke minst som følge av etablering av utenlandske barnekanaler og NRK Super.

– Denne utvidelsen av tilbud forteller oss også at førskolebarn betraktes som en egen gruppe med egenverdi, står det i brevet.

Tilgjengelig

Videre vises det til film og dataspill. Og spesielt er veksten stor i bruken av PC. Ifølge siste Medietilsynets Trygg bruk-undersøkelse fra i fjor viser det seg at 73 prosent av de spurte mellom 8 og 18 år bruker internett hver dag og gjerne hjemmefra. Mens 95 prosent av de spurte er på nettet ukentlig. Dette mener tilsynet gir en klar indikasjon på bruken av datamaskinen blant førskolebarn.

I 2007 intervjuet tilsynet en liten gruppe barn hvor spesielt de eldste hadde god oversikt over internnett. I denne barnehagen var det tilgjengelig pc for barna.

– Digital kompetanse blant dem som arbeider i barnehagen er i dag nødvendig for at personalet skal være i stand til å skape ny praksis og til å utføre nye sider ved arbeidet. Barnehagens kvalitet vil styrkes når arbeidet med beskyttelse og det å lære barn å bli bevisste medieaktører blir en naturlig del av barnehagens innhold, konkluderer tilsynet.

Powered by Labrador CMS