Per Axel Koch er konsernsjef i Polaris Media. Foto: Thor Nielsen
Polaris-salg for 390 millioner
Men Schibsted beholder muligheten til å få bedre pris om et år.
Samtidig gjennomfører Schibsted en aksjeutvidelse som skal tilføre konsernet 1,3 milliarder kroner.
I forbindelse med godkjenningen av Media Norge-fusjonen i fjor, påla Medietilsynet Schibsted å selge seg ned i Polaris Media (daværende Adresseavisen-konsernet og Harstad Tidende Gruppen).
Schibsted har inntil nå eid 43 prosent av Polaris-aksjene, og må redusere andelen til om lag sju prosent for å oppfylle forpliktelsen.
Med bakgrunn i lave aksjepriser besluttet Schibsted tidligere i år å utsette fristen for nedsalget til utgangen av mai, som var noe seinere enn tidligere kommunisert. Nå er handelen gjennomført, ytterligere noe forsinket.
Ti kroner lavere
Schibsted ASA og Schibsted Print Media AS, som er et selskap hvor alle aksjer eies av Schibsted ASA, har gjennomført salg av i alt 17.751.236 aksjer, tilsvarende 36,3 prosent av aksjene og stemmene, i Polaris Media ASA til SEB Enskilda AS.
Prisen er avtalt til 22 kroner per aksje, noe som er ti kroner lavere enn kursen da Polaris ble introdusert på Oslo Børs i fjor. Prisen gir Schibsted et samlet vederlag på 390,5 millioner kroner.
Etter transaksjonen eier Schibsted 3.471.716 aksjer, tilsvarende 7,1 prosent av aksjene og stemmene i Polaris Media. Alle disse aksjene er eid av Schibsted ASA direkte.
Beholder eksponeringen
Schibsted har samtidig inngått en avtale med SEB Enskilda som innebærer at Schibsted beholder den økonomiske eksponeringen i de aksjene som er solgt. Avtalen har en varighet på ett år, og kan dermed gi Schibsted en gevinst dersom kursen på Polaris-aksjen øker.
Både avtalen og kjøperen er godkjent av Medietilsynet, og Medietilsynets vilkår for etablering av Media Norge er således oppfylt, heter det i en pressemelding fra Schibsted. Konsernet er nå klar til å gjennomføre den formelle etableringen av Media Norge. Det vil skje i løpet av juni.
Schibsted vil fortsatt være representert i Polaris Medias styre.
Storemisjon
Torsdag presenterte Schibsted detaljene i en såkalt fortrinnsrettsemisjon, som skal sikre konsernet 1,3 milliarder kroner. Emisjonen innebærer at det utstedes 38,7 millioner nye aksjer.
Tegningskursen er satt til 34 kroner per aksje. Det betyr en rabatt på 38 prosent i forhold til en teoretisk, gjennomsnittlig aksjekurs uten fortrinnsrett (55,18 kroner) siden emisjonen ble kunngjort 15. mai. I forhold til en tilsvarende teoretisk kurs uten fortrinnsrett (62,13 kroner), basert på kursen 10. juni (79 kroner), er rabatten på 45 prosent.
Kursen settes lavt for å motivere eksisterende aksjonærer til å delta i aksjeutvidelsen. De som ikke benytter tegningsretten vil få utvannet sine aksjeandeler i Schibsted.