Montasje: Birgit Dannenberg

68.000 på Twitter

Men hele 1.156.000 nordmenn er på Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Våren 2007 eksploderte begrepet sosiale medier i norsk presse. Med Facebook ledende an fikk vi elektroniske venner. To år senere er iveren fortsatt sterk.

Forventet utflating

TNS Gallups InterBuss-undersøkelse viser at svært få har planer om å slette sin Facebook-profil. Faktisk viser det seg at 47 prosent av de spurte sier seg sikre på at de vil ha sin profil om et år, ytterligere 42 prosent er litt enig i påstanden.

Samtidig øker andelen som synes det er like moro med tjenesten nå, som da de registrerte seg for første gang. Over 60 prosent av de spurte i InterBuss er helt eller litt enig i denne påstanden.

– At veksten fortsetter er fascinerende. Jeg hadde forventet at den hadde flatet ut tidligere ettersom den store hypen har roet seg. At de andre har flatet ut, men at det ikke skjer med Facebook, er ganske spennende, sier markedssjef for nye medier, Hans Martin Cramer, i TNS Gallup.

Daglig på Facebook

Samtidig faller også andelen brukere som er bekymret for misbruk av persondata. 55 prosent er helt eller litt enig i dette, noe som er en tilbakegang på sju prosent.

Facebook er langt på vei det mest populære av de sosiale mediene, hver femte av de spurte (18 prosent) forklarer at de er innom flere ganger om dagen, i tillegg kommer ytterligere 16 prosent som forteller de er innom daglig.

Innovasjon

Forretningsutvikler på det digitale området i Vizeum, Christian Fure, mener det er innovasjon som har gjort at brukerne er så engasjerte på Facebook. Fure viser til blant annet bildetjenesten i nettsamfunnet, som han forteller er blitt større en Yahoo-eide Flickr i Norge.

I tillegg mener han at de mange applikasjonene Facebook har løfter interessen. Spesielt de som er laget for iPhone.

Det faktum at Facebook sin chat-funksjon tar andeler fra, eller overlapper, Microsoft sin MSN Messenger gjør at Facebook-brukeren tilbringer mer tid på all type kommunikasjon på et nettverk. Fure mener at Facebook begynner å bli en fullkommen kommunikasjonsplattform.

Redigere

– Det mangler egentlig bare en samtale- eller sms-tjeneste som fortsatt er og forblir viktig i vår kommunikasjonshverdag. Så det blir samlingspunkt over alle relasjonene man har ute i store deler av det sosiale medielandskapet. I tillegg har man fått mulighet til å sile ut informasjonen du mottar. Du kan sile ut hva du selv og dine venner skal se. Du kan i større grad enn før rett og slett redigere hvordan du skal se ut overfor andre, sier Fure.

Nettopp dette tror han også er årsaken til tilbakegangen av folk som frykter misbruk av persondata.

Eksplosjon

Twitter er årets store blant sosiale medier. Nettsamfunnet øker med 400 prosent med månedlig dekning, men er likevel veldig lite. Bare seks prosent besøker Twitter månedlig eller oftere.

– Den overrasket, vi har målt den en stund, og det er interessant at den øker nå, sier Cramer.

Tilsvarende tall for Facebook er 53 prosent. TNS Gallup skriver i sin rapport at Twitter ikke vil bli like stort i Norge som Facebook. Twitter har 68.000 daglige brukere i andre kvartal, til sammenligning har Facebook 1.156.000 daglige brukere.

– Det handler om at det har en helt annen funksjon. Det er et mye mer profesjonelt medium, slik jeg opplever det. Man bruker det til jobb eller dypere interesse, mens Facebook er mer for å holde orden på venner, sier Cramer.

Rapporten slår samtidig fast at over halvparten av den norske befolkning har vært, eller er, på Facebook.

Journalister

Fure stiller seg overraskende over brukertallene til Twitter som TNS Gallup presenterer. De trodde han var lavere og forteller at antall brukere ble anslått til å være rundt 25.000 i april/mai uten at Twitter stilte med tall selv.

Om enn ikke Twitter overlever, så tror Fure at mikroblogging vil det. Og at Twitter har vokst såpass, er han ikke spesielt overrasket over.

– Det er i stor grad journalisters skyld at Twitter har eksplodert. Det er en fantastisk god kildekanal. Jeg tror at Twitter kommer til å bli stort, men det er veldig lett å kopiere. Så hvilke av mikrobloggtjenestene som overlever er usikkert, men at fenomenet mikroblogging er viktig, er det ingen tvil om.

TNS Gallup opererer med at 1 prosent av internettbefolkningen tilsvarer rundt 34.000 mennesker.

Følg Martin Huseby Jensen på Twitter.

Powered by Labrador CMS