Foto: Apple
Tviler på iPad som flytebrett
(KOMMENTAR): Sju forsiktige innvendinger mot store forventninger.
Da musikkbransjen gikk på trynet i kampen mot fildelerne, var det vanlig å påpeke at de hadde seg selv å takke, siden de ikke besvarte markedets ønske om billig og effektiv distribusjon av digitalt innhold. Jeg mener kritikken var berettiget, og lurer på om vi ikke bør huske noen av lærdommene når vi snakker om iPadens muligheter som medieplattform.
Jeg har ikke fått testet iPad selv, men forsøkt å danne meg et inntrykk utfra den livlige nettpraten om nyskapningen. Så jeg våger meg likevel på noen innvendinger til forventningene om at den skal gi mediene oppdriften vi sårt trenger:
1. Når man kjøper en avis eller et magasin på papir, får man et produkt som egner seg til lesning ute og inne, er lett å transportere og kan behandles skjødesløst. Det er ikke en gang krise å miste selve eksemplaret. Ingen av disse betingelsene oppfylles like godt av en iPad.
2. Et blad til 90 kroner eller en avis til 20 kan lettvint deles med andre eller gis videre.
3. Når du har magasinet ditt mellom hendene, kjemper ikke andre medier hardt om oppmerksomheten. På en iPad vil en betalt app fra D2 eller Aftenposten, konkurrere med kanskje kulere opplevelser på surfebrettet. Tenk spill og film.
4. I motsetning til mobiltelefoner, er det sannsynlig at hver familie/hvert par i første omgang bare vil ha én iPad. Da vil man lett bruke den til det som er felles opplevelser. Ikke ideelt for mediene.
5. Derfor er jeg svært usikker på hvor mange som vil kjøpe innholdsappene, og ikke minst hvor mange som vil fornye dem. Høy pris blir høy terskel.
6. Her trengs med andre ord veldig sterk grad av opplevelse, kombinert med god nytteverdi og funksjonalitet. Apples lukkede system begrenser/sinker disse.
Veldig mange kan ikke vinne det kappløpet samtidig, og iPad vil derfor bare kunne hjelpe et fåtall medier.
7. For mediebedrifter som finner gode svar på 6), vil det vel umiddelbart være fristende også å tilpasse dem for åpne og gratis webutgaver, der det er utrolig mange flere potensielle brukere, dessuten annonsepenger og koplingsmuligheter til annen kommersiell virksomhet (salg) og sosiale medier.
8. For boksalg gjelder det meste som er anført over. Her spilller vekt, sollys og individuell tilgang på det fysiske mediet dessuten enda sterkere inn.