UTVIKLINGSSJEF: iPad framstår kanskje som mer interessant enn vanlige lesebrett. Men det er vanskelig å spå i hvilken grad produktet vil ta av i Norge. Det er jo en dyr gadget, sier redaksjonssjef Anette Mellbye i Aftenposten. Foto: Bjørn Åge Mossin
Alle tenker iPad
200 brukere skal nå teste ut mediebransjens egen lesebrettløsning. Men er prestisjesatsingen allerede forbigått av iPad?
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) startet det ambisiøse prosjektet i april 2009. Ti av de største mediehusene i Norge samarbeider med MBL om å utvikle en felles database. Innholdet fra den enkelte mediebedrift skal etter planen konverteres til lesebrett og andre digitale leseplattformer på en enkel og effektiv måte.
Ved starten av MBL-prosjektet var det ingen som hadde hørt om iPad, annet enn som vage rykter. Fokuset lå på ordinære lesebrett med e-blekk på svarthvite skjermer. Så dukket multimediebrettet fra Apple opp, med farge-touchskjerm og full nettilgang. Nå forsøker MBL å tilpasse seg det nye suksessproduktet.
Multibrett
iPad i ferd med å bli folkeie i USA. Brettet, som ble lansert i begynnelsen av april, kan brukes som spillmaskin, e-bok, nettleser, bildeframviser og en rekke andre ting. Kreative applikasjoner åpner for store bruksmuligheter, og mediebransjen håper tilbudene også vil skape nye inntekter.
Papiraviser over hele verden jobber hektisk med å utvikle iPad-applikasjoner. Miniprogrammene gjør innholdet tilgjengelig, slik at brukerne kan bla gjennom artikler og se på bildepresentasjoner og videoer. Her hjemme er det kjent at både VG og Aftenposten satser på å lansere betalte iPad-versjoner i løpet av året.
På radaren
– Vi har iPad på radaren. Hvis ikke, hadde vi ikke gjort jobben vår. iPad er absolutt en interessant plattform for oss, i likhet med mobiltelefoner og ordinære lesebrett. Mer kan jeg ikke si, av hensyn til den sterke konkurransesituasjonen, sier en hemmelighetsfull Anette Mellbye, redaksjonssjef og leder av avdelingen for analyse og redaksjonell produktutvikling i Aftenposten.
Mellbye ønsker ikke å røpe hvor langt Aftenposten har kommet i utviklingen av en iPad-applikasjon, men bekrefter at satsingen vil bli samordnet med de øvrige Media Norge-avisene.
– Samarbeider dere med MBL om dette?
– Jeg er ikke involvert i dette samarbeidet i dag. En annen i Aftenposten er med der. Jeg vet en del om hva som diskuteres, men vi har ikke helt avklart hva vi gjør i forhold til iPad og MBL.
Også Google
I USA har antall solgte iPad nå passert to millioner. 28. mai, da brettet for første gang ble lansert i butikker utenfor USA, sto tusenvis i kø i Australia, Japan, Storbritannia, Canada, Frankrike, Italia, Spania. Apple har foreløpig ikke satt en dato for når iPad blir å få kjøpt i Norge.
Google har varslet at de vil lansere et eget multimediebrett i sommer, med Chrome OS operativsystem. Også andre aktører vil garantert prøve å kaste seg på bølgen.
Geir Engen, fagsjef for digitale medier i MBL, frykter ikke at mediebransjens lesebrettprosjekt allerede er akterutseilt.
– Overhodet ikke. Vi har som mål å integrere iPad i lesebrettprosjektet. Det er tilrettelagt for å gjøre det mulig for våre bedrifter å publisere på en god måte på ulike typer digitale plattformer, også mobiltelefoner.
MBL skal utforske ulike løsninger og akter i løpet av høsten å gi en anbefaling til bransjen om hvilken som bør velges. I juli skal anslagsvis 200 utvalgte brukere teste ut det foreløpige systemet. Brukerne rekrutteres blant interesserte lesere i nedslagsfeltene til Aftenposten, Drammens Tidende og Nordlys.
MBL satser blant annet på å teste produktet sitt på et iRex 800 lesebrett, med en åtte tommers svarthvit skjerm.
– Det er ikke avklart om vi er i stand til å dele ut iPader til alle testerne. Men vi kommer ikke bare til å teste ut vanlige lesebrett, sier Engen.