Trygve Aas Olsen står bak boka «Sex, drap og dårlig ledelse». Foto: Kagge Forlag
– Noe feil må de ha gjort
Og Trygve Aas Olsen mener å ha funnet mye av det som har gått galt i Dagbladet.
– Dagbladet er på vei mot et opplag som er førti prosent av hva de hadde på toppen. Nedgangen har ikke vært så bratt for andre, så noe feil må ledelsen ha gjort, sier Aas Olsen til Journalisten.
Ingen langsiktig kurs
Aas Olsen er ute med boken Sex, drap og dårlig ledelse på Kagge Forlag. Han hadde en rekke roller i avisen i perioden mellom 1987 og 2002, og har siden vært redaktør for Journalisten før han ble redaksjonssjef for Dagens Næringslivs Etter Børs-sider for tre år siden.
I boken holder han Dagbladets mange sjefsskifter opp mot kontinuiteten hos hovedkonkurrenten VG.
– Det er mange som har forsøkt å finne opp Dagbladet på ny, mens VG har hatt en langt støere kurs. Siden Stanghelle innførte «DU-journalistikken» har det vekslet en rekke ganger under ulike redaktører:
Tilbake til mer et mer tradisjonelt Dagbladet-preg under John Olav Egeland, til mer forbrukerjournalistikk under Thor Gjermund Eriksen og ny satsing på kultur og debatt under Anne Aasheim. Nå venter nok en ny retning. Mye av problemet for Dagbladet er at det ikke er noen langsiktig kurs som avisen arbeider etter, og da er det også vanskelig for leserne å vite hvor de har avisen. Det er ikke noe godt utgangspunkt for en avis som skal selges i løssalg hver dag.
– Orkla-sammenslåing kunne fungert
Aas Olsen sier han, i likhet med de fleste andre i Dagbladet, var svært skeptisk til en eventuell sammenslåing med Orkla Media. Spekulasjonene om dette gikk etter at Dagbladet hadde begynt å kjøpe opp lokalaviser på slutten av åttitallet.
– Da ble Dagbladets frihet ved å stå alene regnet som det viktigste og det ble aldri noen slik sammenslåing. Jeg må innrømme at jeg har fått «second thoughts» om dette i ettertid. Jeg tror det kunne ha fungert og at situasjonen for Dagbladet kunne ha vært en annen i dag. VG er eid av et stort konsern og har en administrasjon som har jobbet langsiktig med merkevaren VG. Dagbladet har stått alene og har vinglet mer enn de sannsynligvis ville gjort som en del av et større konsern.
Dagbladet solgte ut lokalavisene på begynnelsen av nittitallet.
Flere fyllefanter i Dagbladet
Boken vier alkoholbruken i Dagbladet en del plass. Aas Olsen skriver blant annet om en episode der daværende redaktør Jahn Otto Johansen godt påseilet kom inn på kveldsdesken og uttalte: «Feilen med dere er at dere drikker og puler for lite!». Det var også et munnhell om at «VG gikk ikke forbi Dagbladet på 1970-tallet fordi VG var så mye bedre, men fordi Dagbladet var så mye fullere».
– Det var flere fyllefanter enn Jahn Otto Johansen i Dagbladet, både før og etter denne perioden på sytti- og åttitallet. Jeg har valgt å ta med dette fra den perioden da jeg mener at det har vært medvirkende til utviklingen i avisen.
Vil være kritisk mot kritikerne
Aas Olsen beskriver sitt forhold til Dagbladet som til en ekskone.
– Det var heftig og lidenskapelig og så tok det slutt.
– Hva var motivasjonen for å skrive boken?
– Avisene retter et kritisk lys mot alt og alle, men det er lite innsyn i hvordan redaksjonene jobber. Jeg ønsket å bidra med et slikt innsyn.
Foruten egen bakgrunn i avisen har forfatteren gjennomført en rekke intervjuer med nåværende og tidligere Dagbladet-ansatte og andre som har spilt en rolle i avisen. Ingen av dem er sitert i boken.
– Alt som fremstår som sitater og tanker er det jeg som har ansvaret for. Grunnen til at jeg ble spurt er nok at jeg har en ganske unik bakgrunn for å skrive en slik bok. Jeg hadde en rekke roller i Dagbladet, som journalist, reportasjeleder, klubbleder, styrerepresentant og jeg lagde også forsider på desken. Det har gitt et unikt innblikk og er grunnlaget for at jeg har kunnet skrive denne boken. Som redaktør og redaksjonssjef innenfor mediefeltet mener jeg også å ha solid bakgrunn for finne noen årsaker til at det har gått som det har med Dagbladet. Det har jeg da også gjort.