Amund Djuve. Foto: Birgit Dannenberg
DN.no har fått ny sjefredaktør
Amund Djuve blir ansvarlig for to redaksjoner.
Nesten på dagen ti år etter at betalingstjenesten DN Ajour ble åpnet og døpt om til DN.no, skjer endringen flere i bransjen har ventet på: DN på papir og DN på nett får felles redaksjonell ledelse. Men de to plattformene skal ha egne redaksjoner en god stund til.
Usynlig
– Det kommer ikke til å bli synlig for brukerne på kort sikt. De samme journalistene og lederne skal produsere DN.no, men på sikt vil dette bli synlig gjennom nye produkter i nye kanaler, sier Amund Djuve til Journalisten. Han legger til at slike nye produkter ligger lengre fram i tid.
Svein Thore Gran har siden oppstarten fungert som publisher og senere ansvarlig redaktør for DN.no. Han skal fortsette som redaktør for nettstedet og går i tillegg inn i ledergruppen i papiravisen. Gran får samtidig ansvaret for forretningsutvikling for nett og papir.
Fra sin spede begynnelse har DN.no daglig lagt ut noen få artikler fra papiravisen, heller ikke det blir det endringer på med det første.
– Jeg tror fortsatt at det er slik at skal du klare å få leserne til å betale, kan du ikke tilby for mye av innholdet gratis i andre kanaler, på kort sikt, men vi vil undersøke om vi kan bli flinkere til å samarbeide på enkelt prosjekter, sier Djuve.
Bedre
Redaktøren mener det som nå er viktig er å få leserne til å gå mellom de to kanalene, samt å synliggjøre nett- og papirproduktet i konkurransen med andre.
– Journalistene i DN.no skal sørge for at nettavisen fortsatt er langt bedre enn E24 og NA24, mens journalistene i papiravisen skal sørge for at Dagens Næringsliv fortsetter å være mye bedre enn Finansavisen, Aftenposten og de andre papiravisene.
Til helgen vil medarbeiderne og ledelsen i de to selskapene ha sitt første seminar, og på sikt tror Djuve det vil bli tettere samarbeid for å utvikle felles prosjekter.